MZK Opole planuje, aby w najbliższych latach po ulicach miasta jeździło aż 37 hybrydowych autobusów.
- Wyciskamy rynek nowoczesnych, hybrydowych autobusów jak cytrynę i ściągamy do Opola każdy najnowszy egzemplarz jaki tylko się pojawi. Obecność Volvo 7900 Hybrid Euro 6 jest tylko tego dowodem. To już czwarty autobus z napędem ekologicznym jaki sprawdzamy na ulicach miasta. Ten od 10 do 20 października ma obsługiwać linie numer 3, 5, 9, 13, 8, 12, 15 i 17 – mówi Tadeusz Stadnicki, prezes MZK Opole. - Producenci tego modelu zachwalają go reklamą oszczędności do 39 procent paliwa w porównaniu do pojazdu konwencjonalnego, tylko z silnikiem diesla. Po dotychczasowych obserwacjach widzimy, że rzeczywiście silnik elektryczny jaki zamontowano w tym autobusie daje takie efekty – dodaje Stadnicki.
Atutem autobusów hybrydowych jest nie tylko niższe spalanie, ale również mniejsze poziomy hałasu podczas jazdy czy – co kluczowe w kontekście zakupów jakie planuje MZK Opole – niższa emisja spalin. - Wyliczono, że dzięki silnikowi elektrycznemu a także dzięki szalenie wyśrubowanym normom silnika dieslowskiego spełniającego normy Euro 6 ten pojazd jest w stanie wyemitować rocznie blisko 30 ton szkodliwych gazów niż autobus tylko z silnikiem spalinowym – podkreśla prezes MZK Opole.
Aspekt ekologiczny jest w tym przypadku o tyle istotny, że na nowe autobusy miejskie Opola po ostatnich zakupach zwyczajnie nie stać. Szczególnie na te z napędami hybrydowymi, które są średnio o 40 procent droższe od tych konwencjonalnych. Tymczasem udział w unijnych projektach nakierowanych na modernizację starych taborów komunikacyjnych daje zupełnie nowe możliwości w latach 2014-2020. - Uważnie śledzimy strategię i działania Aglomeracji Opolskiej w tym zakresie. Jednocześnie przymierzamy się do udziału ogólnopolskiego projektu opiewającego łącznie na 54 miliony złotych. W tym przypadku dofinansowanie wynosić może aż 85 procent. Przy takim wkładzie własnym grzechem byłoby nie skorzystać – tłumaczy Tadeusz Stadnicki.
MZK Opole zakłada, że dzięki udziałowi w unijnych konkursach uda się zakupić aż 37 nowych autobusów. Póki co spółka cały czas śledzi rynek producentów takich maszyn i zapowiada kolejne testy w Opolu.
Al Bundy: Napisała postów [584], status [starszy pismak]
Perdolenie o szopenie, euro 6 może i spełnia, ale to pic na wode bo to co zaoszczędzą w emisji to nadrobią przy produkcji i serwisowaniu tego wynalazku, a to pierunstwo po gwarancji się będzie sypac jak stary putz... I koniec końców wyjdzie drożej... Jedno wielkie wciskanie kitu i zbijanie kasy przez duże firmy...