• Autor: Seeb
    • Wyświetleń: 4358
    • Dodano: 2007-10-27 / 05:15
    • Komentarzy: 21

    Niepewne losy MISTERA

    (fot; arch. 24opole.pl)

    Napowietrzna komunikacja miejska zafascynowała Opole. Tymczasem naukowcy, wcześniej popierający projekt, dziś krytykują jego autora.

    Kilkuosobowe, lekkie wagoniki, poruszające się z prędkością 50 km na godzinę po zawieszonych na słupach szynach - tak w dużym skrócie wygląda pomysł, którym w marcu zaraził władze Opola inżynier Olgierd Mikosza. Jego zdaniem kolejka mogłaby zastąpić komunikację miejską, bo bilet nie byłby droższy niż bilet autobusowy.

    - Dzięki niemu wyprzedzimy inne miasta o 150 lat - cieszył się Krzysztof Początek, naczelnik wydziału rozwoju w urzędzie miasta.

    Mikosza oczekiwał tylko zgody władz, wytyczenia kilku tras, a także pozwolenia na użytkowanie kolejki Mister. Dostał wszystko, bo nie chciał pieniędzy i to w urzędzie go uwiarygodniło. Fundusze na inwestycję ma wyłożyć szwedzki inwestor.

    - Skoro to takie cudo, to dlaczego nie zbudują go u siebie? - dopytywał się radny Janusz Pawlak, gdy debatowano nad uchwałą rady miasta w sprawie kolejki.
    - Bo nie mają problemów komunikacyjnych - ripostował inżynier Mikosza, a uchwała przeszła jednogłośnie.

    Projektant nie powiedział jednak, że Szwedzi pracują już nad podobnymi systemami transportu miejskiego. W Uppsali powstał nawet testowy odcinek kolejki Vectrus. To pierwsze, choć nie ostatnie niedopowiedzenie projektanta.

    On buja w obłokach
    Jeśli wierzyć informacjom ze strony internetowej poświęconej kolejce Mister, to profesor Witold Choromański z Politechniki Warszawskiej jest głównym konsultantem naukowym projektu.

    - Mikosza? Proszę mnie absolutnie z tym panem nie łączyć! - zaznacza prof. Choromański. - Informacje na tej stronie umieszczono bez mojej zgody. Zastanawiam się nad skierowaniem sprawy do sądu. Nie mogę pozwolić, aby osoba, przed którą osobiście przestrzegłem władze miasta, firmowała kolejkę moim nazwiskiem.

    Prof. Choromański nie wypiera się jednak, że kiedyś napisał pozytywną opinię o projekcie Mikoszy.

    - Nawet zaprosiłem go na jedną konferencję naukową - wspomina. - Tylko że wówczas ze wstydu omal nie schowałem się pod biurko. Na pytanie z sali, jaki stopień niezawodności będzie miała kolejka, Mikosza odparł, że... stuprocentowy. Tymczasem to jest niemożliwe. Pan Mikosza, choć z wykształcenia informatyk, nie dał się przekonać gronu techników. Nie dał, bo nie ma pojęcia o prawach mechaniki. Dla mnie to niepojęte, że z kimś tak niepoważnym Opole może robić interesy.

    Mikosza podkreśla, że jego wynalazek to efekt wieloletnich przemyśleń i doświadczenia nabytego podczas pracy, m.in. w USA. Tymczasem prof. Choromański twierdzi, że trudno mówić o Mikoszy jako o wynalazcy. Systemy PRT (skrót od angielskiego Personal Rapid Transit) - nazywanych potocznie kolejkami - znane są od lat pięćdziesiątych. Teraz jednak PRT znów stały się modne.

    - Dziś łatwiej jest skonstruować programy komputerowe, które obsługiwałyby te systemy - wyjaśnia Choromański, który na swojej uczelni przygotowuje podobny projekt kolejki. - Tylko że my mamy zaplecze w postaci kilku wydziałów znakomitych naukowców i nie bujamy w obłokach jak pan Mikosza, który chce budować sam i zaraz.

    Konsultantem naukowym swojego projektu Mikosza zrobił także prof. Wiesława Starowicza z Politechniki Krakowskiej.

    - Powinienem poprosić o usunięcie tej informacji z internetu - wzdycha prof. Starowicz. - Przyznaję: pomysł jest interesujący i poparłem jego ideę. Zakłada bowiem skierowanie ruchu pasażerskiego w powietrze, a wiadomo, że ziemię mamy dziś zapchaną.

    Prof. Starowicz wspomina, że gdy w 2006 r. został wiceprezydentem Krakowa, Mikosza nagle pojawił się w jego gabinecie.

    - Stwierdził, że skoro wcześniej popełniłem opinię o pomyśle Mister, to jako prezydent wdrożę go od razu w Krakowie - relacjonuje prof. Starowicz. - I wtedy zapaliła mi się w głowie czerwona lampka, bo Mikosza nie miał nawet projektu technicznego kolejki. Powiedziałem, że bez tego, a także bez wcześniejszych badań naukowych nie mamy o czym rozmawiać. Mikosza był zawiedziony. Od tamtej pory go nie widziałem.

    Pruszków pyta o pieniądze
    Już po tej rozmowie inżynier, który od 2005 r. próbował bezskutecznie zainteresować kolejne miasta kolejką, znalazł podatny grunt dla Mistera w Opolu. W jego ocenie pierwszy, kilometrowy odcinek miałby powstać w Opolu za 2 lub 3 lata. Kosztowałby około 20 mln zł, a cała 20-kilometrowa linia około 400 mln zł. Na początek inżynier zlecił budowę modelu kolejki pruszkowskiej agencji reklamowej Idea. We wrześniu jedna gondolka, podczepiona do szyny, stanęła na opolskim rynku.


    Więcej na ten temat czytaj w NTO.pl
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2007-10-29 17:10:45 [77.223.235.*] id:25226  
    Mama: Czy w takim wagoniku zmieściłby się wózek dziecinny ?

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2007-11-01 17:53:18 [87.206.183.*] id:25517  
    bonia63: Myślę że wózek tak ale mama już niekoniecznie
    2007-10-30 13:58:16 [77.223.224.*] id:25295  
    hehehe....: Marlon,

    Nick:
    Treść:
    2007-10-27 22:52:53 [83.100.162.*] id:25121  
    usmiany : wielbiciele znikneli nie ma ich a pamietam jeszcze niedawno rozwijali przed nami wizje ze bedzie tanio niezawodnie ze szwedzi dadza kase przeciez wystarczy na to spojrzec i widac ze to kompletna klapa

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [2]
    2007-10-28 10:36:17 [192.168.0.*] id:25135  
    faziasty: gdyby nie polskie realia i to, że firma z wawy upatrzyła sobie jelenia to było by inaczej... ale że tu jest istny western to wszyscy wiedzą...
    2007-10-29 20:30:27 [87.205.185.*] id:25241  
    Jajco: Co do tego, że skończyło się "jak zawsze" masz całkowitą rację, ale popierałem ten pomysł i jeżeli będzie okazja na budowę "czegoś awangardowego" poprę ponownie. Nie możemy myśleć tylko w kategoriach 4 kółek toczących się po asfalcie. Jestem pewien, że tego typu rozwiązania mają takie same szanse rozwoju jakie miał pierwszy samolot lub pierwszy samochód.
    2007-10-29 10:44:56 [83.12.193.*] id:25198  
    Michał : akceptor dobre:D:D

    Nick:
    Treść:
    2007-10-28 18:56:24 [89.76.233.*] id:25154  
    konceptor: Jest nowy pomysł na transport i nazywa się Miss ma to polegać na wykorzystaniu chmur które będą sztucznie wywoływane przez zespół inżynierów-techników, chmury te będą przenosić obywateli nie tylko na terenie miasta ale i pomiędzy nimi, wagoniki chmurowe mają być przytulne i miękkie co poprawi zdecydowanie komfort podróży, oczywiście wszystko bedzie się odbywać bez szkody dla środowiska, predkość maksymalna takich wagoników zależna będzie od siły wiatrów ale to też jesteśmy w stanie regulować, koszt bagatela 1000000 rubli, tego typu projekt został urochomiony u wielkiego brata tylko że działa to w tajemnicy i podobno rewelacyjnie się sprawdza

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2007-10-28 22:11:49 [83.100.162.*] id:25177  
    usmiany: Szybko pedz z tym do hamulca on to kupi!!!
    2007-10-28 22:10:42 [83.30.3.*] id:25176  
    Strzelba: Swietny pomysl ! Zamiast remontowac drogi to lepiej zbudowac kolejke :D

    Nick:
    Treść:
    2007-10-27 17:50:32 [87.102.70.*] id:25098  
    usmiany: smieje sie do dzis no i gdzie sa teraz wielbiciele kolejki?chcialem sie z nimi zalozyc o skrzynke wodki i bym wygral tylko frajerzy bez rozumu dali sie nabrac na to ze ktos im cos wybuduje za darmo

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2007-10-28 06:48:38 [83.238.128.*] id:25128  
    helka: hehehe ja też, za darmo to boli gardło....takich frajerów to tylko w opolskim ratuszu szukać. A uchachałam się najbardziej, jak zobaczyłam Zembatego, rozpartego w tym cudzie techniki, dumnie prezentowanego na rynku hehehe.
    2007-10-27 22:45:29 [77.223.234.*] id:25120  
    Stefan: 100% niezawodności?? Przecież to co najmniej smieszne

    Nick:
    Treść:
    2007-10-27 11:44:50 [213.238.122.*] id:25069  
    Michał : Typowa ciemnota władz miasta Opola przeszkadzałoby im gdyby była jakas inowacyjna metoda transoportu. A co do tego maja studenci niech kur*** se jezdza na rowerach albo autobusem jak sie nie podoba. Żenada nie z miasta z takich ludzi

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2007-10-27 12:12:57 [89.76.233.*] id:25073  
    CIOTkA: do Michał nie maz pojecia o technice taka "innowacyjna metoda transportu" mialaby zostac wprowadzona przez informatyka heheh dobre i to za 400mln. POMYSL CZASEM TROCHE TO NIE BOLI
    2007-10-27 12:08:19 [83.30.17.*] id:25072  
    -------------->: Czy was po...ało :p to nie U.S.A

    Nick:
    Treść:
    2007-10-27 11:04:54 [89.76.233.*] id:25061  
    zdzisław ząbek: taaa juz sobie wyobrażam studnetow ktorzy mają sie dostac z Sosnkowskiego na Prószkowsą kolejką mieszcząca chyba 6 osob jak nie 4. heheh

    Nick:
    Treść:
    2007-10-27 10:24:04 [83.15.12.*] id:25049  
    Marlon: Nawet nie ma co komentować ani o czym pisać. Ludzie takie coś i to w Opolu??!!! Śmiech na sali!!! W Opolu jedyne co można zrobić to powiększyć ogrodzenie skansenu wsi opolskiej tak by ogrodzić całe miasto. Całe opole to jeden wielki skansen, a województwo to juz dawno powinno być zliwkidowane.

    Nick:
    Treść:
    2007-10-27 09:58:54 [83.22.4.*] id:25045  
    olo : W hu*a sobie leca =/

    Nick:
    Treść:
    2007-10-27 09:07:47 [217.197.73.*] id:25042  
    mari@@: przepraszam czy naprawde byliście tacy naiwni ze to powstanie? dla mnie to było w kategoriach żartu prima aprilisowego

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2007-10-27 09:18:43 [217.197.64.*] id:25043  
    outhot: dokladnie sie z toba zgadzam...w opolu nigdy nic do konca sie nie robi...:/