Postój autobusów MZK w ścisłym centrum Opola? Takie rozwiązanie sugeruje plan transportowy dla miasta.(Fot: archiwum)
Plan transportowy dla Opola przygotowała firma Trako. Obowiązek posiadania takiego dokumentu nakładają na ratusz przepisy, zgodnie z którymi miasto powinno rozwijać komunikację zbiorową. W przypadku stolicy województwa takowe działania skupiają się głównie wokół Miejskiego Zakładu Komunikacji. Już na początku opracowania jego autorzy proponują prawdziwą rewolucję. Autobusy MZK miałyby jeździć między innymi ulicami Koraszewskiego czy Zamkową. W efekcie żadnym problemem nie byłoby już dotarcie publiczną komunikacją do urzędów czy instytucji zlokalizowanych w ścisłym centrum.
Warto w tym miejscu podkreślić, że takie rozwiązania komunikacyjne w centrum Opola obowiązywały dobrych kilkadziesiąt lat temu. - Nie uważamy, że to niemożliwe, ale na pewno bardzo trudne – ocenia Tomasz Zawadzki, naczelnik biura organizacji transportu zbiorowego w opolskim ratuszu. Wśród argumentów „na nie” urzędnicy wymieniają m.in fakt, że koncepcja powrotu miejskich autobusów do ścisłego centrum kłóci się z tzw. „salonem Opola”, który z kolei przewiduje zamykanie ulic wokół Rynku dla jakiegokolwiek ruchu samochodowego. Dodatkowo most Zamkowy czy Katedralny nie są w stanie wytrzymać ciężaru autobusów.
Za powrotem autobusów do centrum musiałby pójść także montaż nowych przystanków. A tych, jak wynika z planu transportowego, już jest w Opolu zbyt mało. Szpital Wojewódzki przy ul. Katowickiej, Bierkowice, Grudzice, wyspa Bolko – zgodnie z planem transportowym to właśnie w tych miejscach postoju autobusów brakuje najbardziej. Firma Trako w swoim opracowaniu zwróciła też urzędnikom na ceny biletów MZK. Z analizy wynika, że bilety na liniach nocnych w Opolu są najdroższe w całym kraju! Wystarczy porównać, że w stolicy Opolszczyzny taki jednorazowy bilet normalny kosztuje 6 złotych i 40 groszy, a już we Wrocławiu niewiele ponad 3 złote. Na tle Kielc, gdzie ta sama opłata została ustalona na poziomie 2 złotych i 50 groszy Opole wypada zdecydowanie drożej. Jak subtelnie zwracają uwagę autorzy planu, wobec takich stawek trudno oczekiwać przyrostu pasażerów na liniach nocnych w mieście.
Wśród kolejnych zaleceń dla Opola w kwestii transportu znalazły się też takie zadania jak modernizacja taboru autobusowego, wprowadzenie buspasów, wydzielenie nowych zatok czy zakup biletomatów. Całkowity projekt zmian transportowych w Opolu można obejrzeć osobiście w biurze organizacji transportu zbiorowego przy ulicy Krawieckiej. Na 4 grudnia o godzinie 16.00 zaplanowano w ratuszu debatę publiczną z autorami planu. Mogą w niej wziąć udział wszyscy zainteresowani mieszkańcy miasta.
Demotywator: Napisał postów [34395], status [VIP]
I specjalny autobus do mcdonalda;)