- Autor: Mat
- Wyświetleń: 10981
- Dodano: 2013-12-11 / 12:00
- Komentarzy: 103
Przewozy Regionalne na skraju upadłości
Pasażerowie Przewozów Regionalnych na Opolszczyźnie, tak jak korzystający z usług tego typu przewoźników w całym kraju, mają poważne powody do niepokoju. Spółka stoi bowiem na krawędzi upadłości. Marszałkowie poszczególnych województw, które zarządzają PR zwrócili się do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o ustalenie kierunku działań na najbliższe miesiące.
- Spółka Przewozy Regionalne owszem została w 2008 przekazana marszałkom województw, w tym także naszemu, ale nie została wypełniona treść tamtej umowy – mówi Tomasz Kostuś, wicemarszałek województwa opolskiego. - Sęk w tym, że nie oddłużono Przewozów Regionalnych. Spółka nie została doposażona w nowoczesny tabor. Nie stworzono też marszałkom narzędzi, rozwiązań, które posłużyłyby do finansowania spółek – podkreśla Kostuś. Taki stan rzeczy spowodował, że na przestrzeni ostatnich 5 lat sytuacja Przewozów Regionalnych znacznie się pogorszyła.
Przewozy Regionalne mają do 1 lipca 2017 roku spłacić 384 mln zł długu, jaki mają w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe. Rok 2012 spółka zamknęła ze stratą 55 milionów złotych. Należące do samorządów 16 województw i zatrudniające ok. 13,5 tys. pracowników Przewozy Regionalne w listopadzie stanęły przed widmem totalnego paraliżu. Związkowcy ogłosili bowiem pogotowie strajkowe i zażądali rozmów z minister Elżbietą Bieńkowską. Doszło do nich na początku grudnia.
Strona związkowa domaga się od ministerstwa gwarancji zatrudnienia dla pracowników przez okres 3 lat, a także wskazania kierunku, w jakim przekształcona zostanie spółka. W celu wypracowania skutecznych rozwiązań wicepremier Bieńkowska uzgodniła ze związkowcami, aby w kolejnych tygodniach przeprowadzić dokładne analizy problemów spółki. Powołany został nawet zespół roboczy ds. Przewozów Regionalnych z udziałem przedstawicieli Ministerstwa, Marszałków Województw oraz Związków Zawodowych. Zapowiadany strajk odłożono do stycznia 2014 roku.
- Niewykluczone, że dojdzie do całkowitego odejścia od usamorządowienia Przewozów Regionalnych. W przeciwnym wypadku muszą znaleźć się narzędzia, aby spółka utrzymała płynność finansową. Na pewno będziemy w tym zakresie ściśle współpracować z ministerstwem – zapowiada Kostuś. Warto dodać, że Przewozy Regionalne to największy kolejowy przewoźnik w kraju. Codziennie z jego usług korzysta 300 tysięcy pasażerów.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
haggis: Napisał postów [190], status [wyjadacz]
Podoba mi sie naprezanie cwokow,ani niemiecka oferma ,ani polska,tylko parob ze szklarni pochodzacy z parobow ze szklarni,bo pseudoniemcy od dwoch pokolen do szklarni jezdza lub swiniarni kariere robic,a tam w reke caluja,mimo ze wyzebrany paszport z Rzeszy w drewnianej okladce jak pilot od telewizora w folii trzymaja.