- Autor: Mat
- Wyświetleń: 8165
- Dodano: 2014-02-16 / 08:00
- Komentarzy: 47
Kolejny robot na Politechnice Opolskiej. Zobacz, co potrafi "Kameleon".
"Kameleon" jest nieocenionym narzędziem w praktycznej nauce projektowania i konstrukcji pojazdów.
(Fot: Politechnika Opolska)
Waży cztery kilogramy i ma niespełna metr długości. Wyglądem przypomina skrzyżowanie robota z modelem do sklejania. Kameleon to najnowszy efekt pracy siedmioosobowego zespołu z Katedry Pojazdów Drogowych i Rolniczych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Opolskiej. Robot ze względu na swoje szerokie zastosowanie nazywany jest "edukacyjnym kombajnem".
- Historia motoryzacji zna już jaguara, tarpana i rosomaka, teraz przyszła kolej na Kameleona – śmieje się dr inż. Sebastian Brol, który pokierował trwającymi niespełna rok pracami nad stworzeniem robota od podstaw. - Nazwa nie jest przypadkowa, bo choć nasz Kameleon nie zmienia kolorystyki w kilka sekund to potrafi za to bardzo dynamicznie zmienić rozstaw kół, długość i wysokość nad ziemią, a także źródło napędu – dodaje naukowiec. Robot powstał w Katedrze Pojazdów Drogowych i Rolniczych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Opolskiej z myślą o studentach nowo otwartego drugiego stopnia studiów na kierunku mechatronika. Dlaczego właśnie o nich?
Bo Kameleon dzięki swoim unikalnym właściwościom pozwala obserwować i badać za pomocą jednego urządzenia najrozmaitsze czynniki związane z ruchem pojazdów. Studenci mogą zatem studiować ich energochłonność, energooszczędność, budowę, dynamikę zawieszeń czy wykorzystaną w nich elektronikę oraz oprogramowanie. - Praktyczna nauka projektowania i konstrukcji pojazdów z uwzględnieniem podejścia mechatronicznego, a więc łączącego zagadnienia mechaniczne, elektryczne i elektroniczne, mogła być możliwa tylko dzięki urządzeniu, które zmienia swoje możliwości stosownie do tematu zajęć laboratoryjnych – podkreślają twórcy Kameleona.
Autorami poszczególnych elementów robota są studenci i doktoranci wydziału: inż. Marcin Świt opracował rekonfigurowalną ramę, specjalny układ napędowy pozwalający na podłączenie różnych silników obmyślili dr Brol, mgr Rafał Czok, Kamil Koj oraz Piotr Olejnik. Dwaj ostatni panowie zaprojektowali także elementy układu zasilania silnikiem pneumatycznym. Za zdalne sterowanie odpowiada doktorant mgr inż. Piotr Mróz, a za system sterowania kierunkiem jazdy typu Drive By Wire (każde koło sterowane oddzielnie) – Agnieszka Szegda.
Kameleon, choć w naturze demonem prędkości nie jest, to jego technologiczny odpowiednik potrafi osiągnąć maksymalną prędkość 40 km/h. Posiada podstawowy udźwig w wysokości 20 kilogramów, a przy zastosowaniu dodatkowych podpórek rama może przyjąć większe, nawet 1000-kilogramowe obciążenie. W czasie kręcenia filmu promocyjnego Kameleon doskonale sprawdził się jako stabilizator aparatu jednak póki co zamiast na komercyjnym zastosowaniu skupia się na edukacji. Po obronach prac dyplomowych twórcy robota opuszczą swoje dzieło i ma on służyć kolejnym rocznikom studentów PO.
Zobacz jak „Kameleon” prezentuje się w akcji:
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
doctor: Napisał postów [325], status [maniak]
Wiecie dlaczego np. Francja czy Indie taki niby biedny kraj wystrzeliwuje rakiety na orbitę satelity? No właśnie dla tego,bo studenci nad takimi projektami tam pracują a nie gównami z lego technic się zajmują i jeszcze z tego prace "inżynieryjskie "piszą.O zgrozo. Może tak modernizacja Syreny,chociaż jedno auto byłoby prawie nasze bo w zasadzie to karoseria zerżnięta z Rosji.