Koszt modernizacji dworca Opole Główne to niespełna 14 milionów złotych. Inwestycja to jest realizowana ze środków własnych PKP S.A. przy wsparciu budżetu państwa. (Fot: Dżacheć)
Obecnie na placu budowy w Opolu pracuje 76 robotników. - Do dokończenia zostały prace związane z przebudową placu dworcowego i budową parkingu. Obecnie ułożono na nich około 80 procent nawierzchni. Oprócz tego prowadzone są prace przy renowacji pięciu witryn kasowych w holu głównym dworca, a także pomieszczeń, które się za nimi znajdują – informuje Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP S.A. we Wrocławiu. - Poza tym prowadzone są prace wykończeniowe w pomieszczeniach komercyjnych. Wykonawca prowadzi również wymianę stolarki okiennej i finalizuje renowację elewacji budynku wejściowego – dodaje.
Stan zaawansowania prac wykonawcy szacują na 75 procent. - Na razie termin zakończenia inwestycji nie uległ zmianie. Nie przewidujemy też dalszych utrudnień dla podróżnych w związku z przebudową dworca. Ich ilość będzie się stopniowo zmniejszała. Na przykład pod koniec marca planujemy udostępnić plac przed dworcem wraz z parkingiem - zapowiada Sarna. - Warto też podkreślić, że remont w Opolu stale dostarcza nam odkryć konserwatorskich. Tym razem ciekawe znalezisko wyłoniło się spod ciemnobrązowej farby przy renowacji witryn kasowych – zaznacza.
Podczas renowacji okazało się że tarcze herbowe, które znajdują się tuż nad historycznymi symbolami kolei, czyli ośką ze skrzydłami, są kolorowe. Konserwatorzy zrekonstruowali ich oryginalną kolorystykę. Co ciekawe, na tarczach, oprócz takich kolorów jak czerwień, błękit, zieleń i brąz odkryto również złocenia i srebrzenia. Do tej pory wykonawca odnowił połowę stolarki kasowej i pięć z dziesięciu tarcz herbowych. Trwają prace nad renowacją reszty. Odkryte tarcze herbowe przedstawiają według wstępnych analiz prawdopodobnie barwy kilku niemieckich królestw, księstw i miast. Wśród nich na tarczach herbowych są barwy (patrząc od lewej do prawej) Meklemburgii, Saksonii, Badenii, Bawarii oraz miasta hanzeatyckiego Brema. Czyje barwy znajdują się na pozostałych tarczach to jeszcze zagadka, którą przedstawiciele PKP rozwiążą w najbliższym czasie.
Odkrycia konserwatorskie przy renowacji witryn kasowych na opolskim dworcu nie są jedynymi podczas inwestycji. Wcześniej, w trakcie prac rozbiórkowych odsłonięto zamurowane w ścianie trzy pary historycznych drzwi. Łączyły one pomieszczenia, w których przed modernizacją mieściły się salon prasowy i księgarnia. Z kolei w holu głównym odkryto pod okładziną ścienną historyczne szkliwione cegły w kolorze białym i zielonym. Wszystkie te elementy są poddawane zabiegom renowacyjnym. Ponadto wymieniane są (na identyczne z oryginalnymi) niektóre ze zniszczonych płytek podłogowych z roślinnymi motywami, które znajdują się w holu głównym. Zostały wykonane na specjalne zamówienie.
spun: Napisał postów [4806], status [VIP]
WiFirifi darmowe będzie ??? Kilku moderatorów stąd by się ucieszyło :P