Nowe ścieżki rowerowe z pewnością ucieszą cyklistów z 20 samorządów zrzeszonych w Aglomeracji Opolskiej.(Fot: Dżacheć)
W Regionalnym Programie Operacyjnym dla województwa opolskiego wstępnie zapisano 250 milionów złotych na zadania Aglomeracji Opolskiej. Zrzeszonych w niej 20 samorządów na czele z Opolem, jako jeden z głównych celów inwestycyjnych wymieniło poprawę infrastruktury rowerowej. Nowych tras dla cyklistów w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej, a więc w latach 2014-2020, AO chce wybudować 190 kilometrów. W samej stolicy województwa ścieżek rowerowych miałoby powstać blisko 60 kilometrów.
- Oczywiście wiele w tej kwestii zależy od samych samorządów. To one muszą wychodzić z pomysłami inwestycji, projektami i wnioskami o unijne środki na ich realizację – mówi Krzysztof Początek, dyrektor biura Aglomeracji Opolskiej. - Powstaje obecnie studium komunikacyjne dla obszaru całej aglomeracji, które odpowie na wiele pytań dotyczących preferencji transportowych mieszkańców 20 gmin – dodaje Początek.
Samorządy posiadając wspomniane studium muszą jeszcze przygotować dokumentację techniczną inwestycji i od 2015 roku składać mogą pierwsze wnioski. Odpowiednia mobilizacja po stronie urzędników może sprawić, że nowe ścieżki rowerowe na Opolszczyźnie pojawią się w 2016 roku. Warto też pamiętać, że ostateczną wysokość środków przeznaczanych w UE na drogi rowerowe (są elementem Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych) zależy od decyzji Komisji Europejskiej. Nie jest jednak tajemnicą, że to właśnie ZIT mają być preferowane w nowej perspektywie finansowej.
Jakie wnioski będzie można składać w ramach ZIT? Wśród zadań są rozwój zrównoważonego, sprawnego transportu łączącego miasto i jego obszar funkcjonalny (np. wprowadzenie zintegrowanych kart miejskich, budowa systemów „parkuj i jedź”, parkingów i ścieżek rowerowych), przywracanie funkcji społeczno-gospodarczych zdegradowanych obszarów miejskiego obszaru funkcjonalnego (np. przebudowa lub adaptacja budynków w zaniedbanej dzielnicy oraz aktywizacja zamieszkujących ją osób, które są zagrożone wykluczeniem społecznym – osoby pozostające długo bez pracy, rodziny wielodzietne, osoby niepełnosprawne) oraz poprawa stanu środowiska przyrodniczego na obszarze funkcjonalnym miasta (np. usuwanie azbestu, ochrona istniejących terenów zielonych w miastach, wymiana źródeł ciepła na bardziej ekologiczne).
11-11-11: Napisała postów [54], status [rozkręcił się]
Fajnie, bo tych ścieżek wciąż za mało. Tylko trzeba jeszcze o nie zadbać. Te ścieżki, które już są mają starte oznakowanie i problem z poruszaniem się.Np, na Moście przez Kanał Ulgi, na ul. Krakowskiej, itp. Dużo się przemieszczam na rowerze, nie są miłe pyskówki pieszych na ścieżce rowerowej.Wciąż słyszę, a gdzie tu pani widzi oznakowanie?!