- Autor: Greg
- Wyświetleń: 9634
- Dodano: 2014-10-01 / 15:14
- Komentarzy: 54
Odra jest żeglowna. Udowadnia to międzynarodowy rejs badawczy.
Odra jest żeglowna i można pływać po niej barkami załadowanymi kontenerami. Udowadnia to rejs badawczy, który rozpoczął się w Szczecinie, a kończy w Kędzierzynie-Koźlu. Po drodze na całym szlaku wodnym mierzono głębokość rzeki, a także to, czy barka mieści się pod wszystkimi mostami na Odrze.
Rejs badawczy przebieg pod hasłem "Odzieramy Odrę z mitów". Na podkładzie statku jest m.in. kapitan Czesław Szarek ze stowarzyszenia na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej, a także goście z Niemiec i Czech. Po drodze na barkę wsiadali przedstawiciele władz poszczególnych regionów, by na własne oczy przekonać się, że transport rzeczny jest możliwy.
Beneficjenci inicjatywy pochodzą nie tylko z Polski – są to trzy regiony nadodrzańskie: polski, czeski i niemiecki, a wraz z nimi środowiska gospodarcze, naukowo-badawcze, ekologiczne i administracyjne, a także mieszkańcy międzynarodowego Nadodrza. Czescy partnerzy dostrzegają potrzebę uregulowania odcinka Odry od granicy do Kędzierzyna-Koźla, tak aby drogę tę można było włączyć do Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Poprzez Porty Szczecin-Świnoujście, transport ładunków do morza, Czesi mogliby realizować także transportem barkowym. Również Niemcy podejmują szereg działań inwestycyjnych mających na celu poprawę żeglowności Odry. Wśród nich jest m. in. budowa nowej podnośni w Niederfinow, której zakończenie przewiduje się na rok 2017.
- Udowodniliśmy, że wśród niemal 60 mijanych mostów tylko w jednym miejscu barka miała problem i konieczny byłby demontaż kładki lub jej podwyższenie. Dzięki temu pokazujemy, że barka załadowana kontenerami jest w stanie spłynąć niemal całym odcinkiem Odry bez problemów. Jest oczywiście kilka wypłyceń, które trzeba byłoby pogłębić, ale to dowód na to, że Odra nie wymaga tak bardzo kosztownych inwestycji jak się powszechnie myśli. Takie zdanie mają również włodarze naszego państwa i poszczególnych regionów - mówi kpt. Czesław Szarek, szef Rady Kapitanów, który przewodniczy rejsowi.
Miłośnicy Odry przekonują, że transport rzeczny jest tańszy i bardziej ekologiczny niż ten wykonywany drogą lądową.
W rejsie, który tydzień temu rozpoczął się w Szczecinie płynie barka załadowana kontenerami mieszkalnymi i przemysłowymi, ułożonymi na dwóch poziomach. Podczas rejsu odbywają się wykłady oraz dyskusje, w których biorą udział m.in. ekolodzy, naukowcy oraz przedstawiciele władz poszczególnych regionów, przez które przepływa barka.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
emsi: Napisał postów [1831], status [Szycha]
wow mozna poplynac rzeka kiedy nie ma kry ale jazda hahaha