Duża liczba salonów optycznych działających na rynku sprawia, że coraz trudniej zaprezentować klientowi swoją markę i zachęcić go do wizyty. Nie wystarczy obecność wykwalifikowanej kadry w salonie ani półki pełne różnych typów oprawek damskich i męskich modnych marek. Obecnie o uwagę klientów konkuruje tyle firm, że łatwo zginąć w tłumie, a jeśli nie zrobimy zupełnie nic - konkurencja pozostawi nas daleko w tyle. Dlatego najlepszym sposobem jest wyjście naprzeciw naszym potencjalnym odwiedzającym oraz ich potrzebom. Jak tego dokonać? Najlepiej działać wielotorowo i na bieżąco sprawdzać, które działania w naszym przypadku są najbardziej efektywne.
Promocja w salonie i najbliższym otoczeniu
Obsługa salonu optycznego potrafi zdziałać naprawdę wiele. Powinniśmy oczekiwać od pracowników nienagannej kultury osobistej, chęci pomocy klientom oraz dobrej znajomości oferty. To absolutna podstawa. Co możemy zrobić dodatkowo? Warto zaznajomić personel z językiem korzyści, który ułatwi działania sprzedażowe, a także zadbać o aspekt wizualny salonu optycznego.
Pierwszym, co widzi klient, mijając nasz salon, jest wystawa. Prezentowane na niej oprawki damskie i męskie warto dobrać w taki sposób, by intrygowały i miały szansę spodobać się ludziom o różnych gustach - różnicujmy ofertę. Przy okazji dobrym pomysłem jest wykonanie wystawy zgodnej z przemyślanym motywem przewodnim - idealnie, jeśli pasuje on do aktualnego okresu (np. święta, wakacje, wiosna). Estetyczna wystawa przyciąga wzrok oraz świadczy o profesjonalizmie i dbałości o szczegóły. Pamiętajmy, że wystawą składamy klientowi swoistą obietnicę, którą powinniśmy spełnić dobrze wyposażonym i zaaranżowanym salonem. Bardzo przydatne jest odpowiednie oświetlenie i prezentacja oferty, dobrym pomysłem będzie niestandardowy wystrój, który zapadnie klientowi w pamięć.
Zawsze skuteczne są także promocje. Warto przemyśleć, jak wprowadzić je w pomysłowy sposób - być może w pobliżu salonu znajduje się uczelnia i dobrym pomysłem będzie rozpoczęcie promocji dla studentów w październiku lub w czasie sesji? Wszystko zależy od naszej kreatywności. Możemy pokusić się także o bardziej niestandardowe działania, np. odwiedzenie pobliskiego biura i zaoferowanie zniżki dla pracowników, którzy wykonują swoje zadania przed ekranami komputerów.
Promocja w internecie
Współcześnie nieodłącznym elementem skutecznej promocji jest obecność marki w internecie. Jeśli nie mamy doświadczenia w tym obszarze, dobrym pomysłem jest zlecenie wykonania i obsługi profesjonalnej strony internetowej, na której zaprezentujemy naszą ofertę (np. pokażemy przykładowe oprawki okularowe, korekcyjne damskie, opiszemy usługi wykonywane w salonie). Dodatkowo pozycjonowanie strony oraz wizytówka w Google ułatwią klientom odnalezienie naszego salonu.
Jeśli chcemy skupić się na marketingu internetowym, warto prowadzić profile w mediach społecznościowych (lub zlecić to specjalistom). Zanim rozpoczniemy promocję na Facebooku, Instagramie i innych kanałach, przemyślmy ten krok - to duże wyzwanie, zwłaszcza dla początkujących i wymaga regularności oraz reagowania na pojawiające się pytania, komentarze czy recenzje. Ciekawym uzupełnieniem promocji w sieci jest współpraca z influencerami, którym możemy zaproponować oprawki damskie lub męskie z naszej oferty, darmowe soczewki kontaktowe lub badania. Najczęściej influencerzy mogą sami zaproponować nam rodzaje działań do wyboru.
Promocja salonu optycznego pozwala realnie zwiększyć sprzedaż, ale wymaga dużego nakładu czasu lub zatrudnienia specjalistów. Jednak działa na naszą korzyść i potrafi przynieść znakomite efekty - warto próbować różnych metod!