• Autor: MarkowyLP
    • Wyświetleń: 3883
    • Dodano: 2018-02-27 / 21:37
    • Komentarzy: 1

    "Przychodzi klient do prawnika" - warsztaty praktyczne dla studentów UO

    (fot. MarkowyLP)

    Eksperci ds. prawa karnego, psychologii czy przestępczości w internecie tłumaczyli studentom prawa na Uniwersytecie Opolskim jak radzić sobie w trudnych sytuacjach zawodowych. Projekt "Kazusomaniak" zakłada również konkurs oraz konferencję naukową.

    - Dziś zgłębialiśmy zagadnienie relacji prawnik-klient i typów takich klientów. Adwokaci czy nawet ludzie w urzędzie mają do czynienia z różnego rodzaju petentami. Młody prawnik bez doświadczenia w kontakcie tak naprawdę nie wie jakie intencje ma ta osoba. Możemy rozróżnić różne odchylenia osobowościowe jak psychopatyczne czy socjopatyczne i nasuwa się pytanie: czy jesteśmy w stanie to rozpoznać i z tym poradzić w życiu zawodowym? - tłumaczy Katarzyna Dziewulska z Zakładu Prawa i Postępowania Cywilnego na Wydziale Prawa I Administracji Uniwersytetu Opolskiego.

    Dzisiejsze warsztaty dotyczące relacji z trudnymi klientami i sposobami radzenia sobie z różnymi typami osób były prowadzone przez ekspertkę z zakresu psychologii.

    - Klient, który przychodzi do prawnika z reguły nie jest klientem łatwym, prostym i przyjemnym do współpracy. Wiele klientów stosuje przeróżne manipulacje, bardzo często nieświadome. I to nie są techniki, których można wyuczyć się z podręcznika, takie wplątane ściśle w relację, bardzo trudne do wychwycenia. Takie manipulacje budzą w nas różne emocje oraz reakcje. - omawiała psycholog Justyna Kusienicka ze stowarzyszenia Quisisana - Na przykład może do prawnika przyjść osoba z głęboką osobowością narcystyczną. Są to z reguły osoby na wysokich stanowiskach, inteligentne, ale są to też pozory, pod którymi sprzedają przekaz, że każdy jest gorszy od nich, im się wszystko należy i często podważają kompetencje prawnika, oczywiście nie wprost.

    Studenci prawa na Uniwersytecie Opolskim mogli dowiedzieć się od ekspertów z danych dziedzin, na co należy zwracać uwagę podczas przyszłych obowiązków zawodowych. Wcześniejsze warsztaty dotyczyły prawa karnego, prawa cywilnego, a także cyberprzestępczości.

    - Odbyliśmy w sumie cztery spotkania. Ich celem jest pokazanie studentom, jak mogą wyglądać poszczególne sprawy w zawodzie prawnika, np. na dzisiejszych warsztatach to była kwestia jak może zachować się potencjalny klient. Studia nie uczą pracy z ludźmi, a pracy tylko na przepisach, analizowania kodeksów. Plan jest taki, żeby nasz projekt z warsztatami był cykliczny. - dodaje Dziewulska.

    Brak praktycznego wymiaru studiów prawniczych był jednym z motywów stworzenia projektu warsztatowo-badawczego dla studentów Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego.

    - Siatka studiów nie może przewidywać aż tylu praktyk. Są obowiązkowe praktyki, ale to jest zdecydowanie za mało. Student powinien niby we własnym zakresie zbierać doświadczenie, tylko właśnie jak to robić, jak się domyślić jak się pewne rzeczy powinno robić. - mówi Katarzyna Dziewulska - Dlatego wyszliśmy studentom naprzeciw i trzeba ich aktywizować, a jak widać, jest to potrzebne, bo odzew jest spory.

    Dzisiejsze warsztaty były ostatnimi, wieńczącymi pierwszą część projektu. Projekt "Kazusomaniak" składa się jeszcze z dwóch części: konkursu oraz konferencji, która odbędzie się pod koniec maja.

    Patronat nad projektem objęła Okręgowa Rada Adwokacka, Okręgowa Izba Radców Prawnych oraz Prezydent Miasta Opola.
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2018-02-28 21:59:34 [83.4.150.*] id:1551995  
    MGIEŁKA: Napisała postów [18107], status [VIP] Reputacja
    przychodzi klient do prawnika, jak ma kasę .....

    Nick:
    Treść: