Do takich wniosków doszli uczestnicy warsztatów dla kadry menadżerskiej opolskich firm, zatytułowanych "Droga ważniejsza niż cel. Biznes z poziomu wartości". Podkreślali, że w woj. opolskim sprawnie i efektywnie funkcjonuje wiele firm, które w praktyce implementują zasady oparte na takich właśnie wartościach. - Dobre firmy z uczciwymi menadżerami, zwłaszcza firmy rodzinne, zawsze zarządzały i wciąż zarządzają w oparciu o wartości - podkreślał Lesław Adamczyk, współtwórca i właściciel Butiku Inwestycyjnego LEAD oraz członek Rady Głównej BCC.
Jego zdaniem w takich przedsiębiorstwach jest równowaga między koncentrowaniem się na wyniku firmy, a tworzeniem niezwykle ważnych, dobrych relacji między uczestnikami procesów. - To o tyle łatwe, że nie jest wobec siebie sprzeczne. Ludzie są bowiem gotowi zaangażować się w relacje wewnątrz organizacji także po to, by wspólnie osiągać coś więcej, niż tylko zakładane cele - dodał.
Wieloletni dyrektor zakładu Lesaffre Polska w Wołczynie Ryszard Błaszków podkreślał z kolei znaczenie takich działań przedsiębiorstw, jak np. otwartość na środowisko lokalne. - Firma Lesaffre od lat wspomaga szkoły, lokalne stowarzyszenia, kluby wiejskie. Od trzech lat we wspólne pomaganie wciągamy też naszych partnerów i piekarzy, w program społecznej odpowiedzialności biznesu za sprawą akcji promocyjnej "Lesaffre Prestiż Grup". Oni decydują, czy odbierają nagrody rzeczowe, czy przekazują środki na fundacje czy stowarzyszenia - mówił Ryszard Błaszków. Dzięki temu pomysłowi Lesaffre i jej partnerzy wsparli już np. WOŚP czy Fundację Ewy Błaszczyk.
Szacunek dla otoczenia Lesaffre okazuje też poprzez dbałość o środowisko. W związku z tym przedsiębiorstwo m.in. obudowało w ostatnich latach hałaśliwe hale; zbudowało nowe kotły na gaz i biomasę; znacznie zmniejszyło emisję CO2 i o połowę - zużycie wody. Ale najważniejsza, jak podkreśla wieloletni dyrektor tego zakładu, jest w biznesie dbałość o pracownika: jego bezpieczeństwo i rozwój. - Dlatego właśnie w ostatnich latach na szkolenia przeznaczyliśmy już ponad 1,3 mln złotych, wdrożony został w firmie pracowniczy program emerytalny już 10 lat temu, oferujemy prywatną opiekę medyczną czy organizowane imprezy integracyjne dla dzieci oraz pikniki rodzinne - wylicza Ryszard Błaszków.
Dziś, jego zdaniem, biznes oparty na wartościach jest pewnym standardem. Ale nie zawsze tak było. Po transformacji w Polsce najpierw walczono o to, by dany zakład przetrwał, potem o jego rozbudowę i dostosowanie do nowych standardów i realiów. Dopiero potem firmy zaczęły stawiać na ochronę środowiska i wspieranie otoczenia.
Warsztaty zatytułowane "Droga ważniejsza niż cel. Biznes z poziomu wartości" zorganizowane zostały przez Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera działające w ramach podlegającego samorządowi województwa Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki. W trakcie zajęć poruszono m.in. temat zarządzania opartego na wartościach, budowania relacji etycznych w organizacjach, zmian postaw przedsiębiorców czy procesu budowania komunikacji relacyjnej w organizacji. Rozmawiano również o tworzeniu misji firm opartych na wartościach czy budowaniu strategii. Przykład nowej, wdrażanej właśnie strategii, omówili przedstawiciele Grupy Otmuchów. Wskazano w niej takie na wartości jak szacunek, praca zespołowa, bezpieczeństwo, kreatywność, jakość czy wiedza i doskonałość.