- Autor: kam_ila
- Wyświetleń: 1356
- Dodano: 2022-08-10 / 16:18
- Komentarzy: 0
Dworzec w Oleśnie otwarty dla podróżnych
Przebudowany z dbałością o detale i historyczny charakter, a jednocześnie nowoczesny i spełniający współczesne standardy obsługi podróżnych - taki jest dworzec kolejowy w Oleśnie po przebudowie.
Pochodzący z 1923 roku budynek dworca kolejowego przy stacji Olesno Śląskie przeszedł kompleksową modernizację z poszanowaniem jego historycznego charakteru. Renowacji poddana została elewacja dworca oraz jej detale architektoniczne, takie jak boniowania, gzymsy czy pilastry. Odtworzono je na wzór historycznych, podobnie jak stolarkę okienną i drzwiową. Dworzec zyskał również nową iluminację nocną, podkreślającą jego walory architektoniczne.
Kompleksowo przebudowane zostało także wnętrze dworca. Na parterze budynku, w jego centralnej części, mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, obejmująca ogólnodostępne toalety (w tym te przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami), pomieszczenie przeznaczone na działalność usługową oraz hol - poczekalnię. Została ona wyposażona w nowe ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na parterze dworca, oprócz strefy obsługi podróżnych, znajdują się także biura Straży Miejskiej oraz Ośrodka Pomocy Społecznej, które wraz z mieszkaniami interwencyjnymi zajmują także piętro obiektu.
- Otwarcie dworca w Oleśnie to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnej miejscowości w województwie opolskim zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką Olesna, centrum lokalnej społeczności oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 roku ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców - mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
- Przebudowa dworca w Oleśnie to kolejna inwestycja zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, który obejmuje przebudowę i budowę prawie 200 dworców w całej Polsce. Budynek dworca przy stacji Olesno Śląskie przeszedł kompleksową modernizację z poszanowaniem jego historycznego charakteru, dzięki czemu odzyskał swój historyczny blask, a jednocześnie stał się obiektem komfortowym, spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych. To pierwszy obiekt w województwie opolskim zmodernizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych, który dołączy do dworców przebudowanych już w poprzednich latach przez PKP S.A. - mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
W ramach przebudowy dworca wdrożono szereg usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami, m.in. zlikwidowano bariery architektoniczne, a także wykonano oznaczenia w alfabecie Braille'a, tablice dotykowe z planem dworca, ścieżki prowadzące wewnątrz obiektu oraz w jego otoczeniu dla osób niedowidzących lub niewidomych.
Dzięki inwestycji dworzec stał się także bardziej ekologiczny. Zainstalowano w nim nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, ograniczając tym samym zużycie energii elektrycznej. Z kolei straty ciepła zredukowano poprzez docieplenie budynku, a także montaż w nim stolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej. Bardzo ważnym elementem sprawującym kontrolę nad optymalizacją zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody jest system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę instalacji i urządzeń na dworcu. Integruje on również nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym i budynkowi: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.
Inwestycja objęła również bezpośrednie otoczenie dworca, które pod kątem wykończenia dostosowano do historycznego charakteru obiektu, a także zlokalizowanego w pobliżu centrum przesiadkowego zrealizowanego przez samorząd.
Przebudowa dworca w Oleśnie została sfinansowana ze środków własnych PKP S.A. Jej łączny koszt to 11,7 mln zł brutto. Wykonawcą prac budowlanych było konsorcjum firm Częstobud Sp. z o.o. z Częstochowy oraz Przedsiębiorstwo Budowlane BUDPOL Sp. z o.o. z Jaskrowa, a dokumentację projektową opracowała pracownia Sankon s.c. z Legnicy, inżynierem kontraktu jest Biuro Inwestorskie Janusz Rybka z Wrocławia.
Zdjęcie (1/2)
(Fot. PKP )
Następne
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.