- Autor: adnaw22
- Wyświetleń: 2924
- Dodano: 2019-03-03 / 08:52
- Komentarzy: 7
Od modelki do bokserki - krótka historia przemiany popularnej zabawki
Barbie - niegdyś marzenie wszystkich małych dziewczynek, dzisiaj - praktycznie na wyciągnięcie każdej ręki. Kultowa lalka wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością, ale jest "ale". Współcześnie na sklepowych półkach możemy znaleźć Barbie na wózku inwalidzkim, z protezą nogi a nawet... w hidżabie! Jak doszło do tego, że właśnie ta lalka stała się ikoną kultury masowej?
Jest rok 1956. Niejaka Ruth Handler odbywa wraz ze swoimi dziećmi podróż po Europie. Pewnego razu natyka się na niezwykłą lalkę, która wyróżnia się spośród pozostałych. Niemiecka Lilly ma figurę dorosłej kobiety, a nie jak wszystkie pozostałe - niemowlęcia. Stanowi idealne odzwierciedlenie pomysłu Handler na zabawkę. Zaintrygowana kobieta kupuje 3 sztuki, z których jedną daje córce Barbarze, a resztę zabiera z powrotem do firmy Mattel, której współzałożycielem jest jej mąż - Elliot.
Któregoś dnia, obserwując bawiącą się córkę, Handler zwraca uwagę na to, że dziecko często przypisuje swoim zabawkom role dorosłych. Pomimo braku entuzjazmu męża postanawia przeforsować swój pomysł dotyczący rozpowszechnienia lalki.
Trzy lata później, 9 marca 1959 roku, na nowojorskich targach zabawek nieśmiało debiutuje lalka znacznie różniąca się od ogólnie dostępnym na amerykańskim rynku. Kilka lat po tym wydarzeniu firma Mattel nabywa prawa do Lilli, a w 1964 roku jej wytwarzanie zostaje wstrzymane. W pierwszym roku produkcji Barbie zostaje sprzedanych około 350,000 sztuk.
Rok 2019. Na stronie internetowej producenta Barbie widnieje kilkanaście zdjęć pierwowzorów lalek. Po wybraniu konkretnego zdjęcia wyświetla się krótka charakterystyka. Można zobaczyć podobiznę Fridy Kahlo - artystki, aktywistki i ikony femnizmu. Tuż obok postać Nicoli Adams Obe - brytyjskiej pięściarki i mistrzyni olimpijskiej. Jest nawet fotografia Martyny Wojciechowskiej, która, jak jest napisane, od najmłodszych kieruje się mottem i udowadnia, że "niemożliwe nie istnieje".
Ta różnorodność modeli stanowi poniekąd odpowiedź na wcześniejsze kontrowersje związane z lalką Barbie i jej rolą w życiu społecznym. Wśród zarzutów, kierowanych niegdyś wobec producentów, znalazły m.in. postrzeganie kobiecego ciała w kontekście nierealnych proporcji, nadmierna seksualizacja kobiet, a nawet promowanie anoreksji. Natomiast w odniesieniu do "sposobu życia" samej lalki niektórzy dopatrywali się promowania konsumpcjonizmu.
Patrząc nie tylko na szeroki wybór zarówno samych modeli lalek, czy gadżetów dodatkowych, lecz przede wszystkim na realizowane projekty mające na celu zaprzestanie propagowania nierealnych wzorców i podniesienie samooceny dziewczynek, można powiedzieć, że przemiana lalki Barbie idzie w dobrym kierunku.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
Aaron Goldberg: Napisał postów [457], status [młodszy wyjadacz]
Wzruszająca historia niczym reklama prezerwatyw. Pudelka zakładacie ? Teraz o takich bzdurach będziecie pisać ? Przepraszam nie pisać bo to się zdaje jest gotowy tekst prasowy z którym bez ruszania mózgownicą robi się kopiuj-wklej.