- Wyświetleń: 1981
- Dodano: 2019-09-12 / 12:01
- Komentarzy: 1
- Artykuł sponsorowany
Smart City - ułatwienia w podróży rodem z Londynu i Ostrawy
Jednym z największych problemów współczesnych wielkich miast są korki. Sposobem na zaradzenie im jest zachęcenie mieszkańców do komunikacji miejskiej; aby to uczynić, należy uczynić ją możliwie przyjazną dla pasażera. Ułatwiają to nowoczesne rozwiązania w postaci elektronicznego biletu.
Pod względem korków polskie miasta zajmują niechlubne wysokie miejsca. Według rankingu najbardziej zakorkowanych miast na świecie TomTom Traffic Index z 2018 r. sama tylko Łódź znajdowała się na 15. pozycji. Co jest tego przyczyną? GUS podaje, że w 2018 r. nasz kraj zamieszkiwało 38 411 osób, z czego 61% na terenach wiejskich. Jednak znaczna ich część jest zatrudniona w miastach, co oznacza konieczność dojazdu do pracy. Rosnąca liczba samochodów to więcej szkodliwych spalin, a także zanieczyszczenia powstałe ze startych opon, olejów itp. Aby temu zapobiec, należy zachęcić mieszkańców miast i pobliskich miejscowości do korzystania z komunikacji miejskiej. Jak to zrobić?
Elektroniczny bilet
Aby ludzie przesiedli się na komunikację miejską, musi ona spełniać ich oczekiwania. Jednym najważniejszych czynników wpływających na wybór transportu publicznego jest możliwość szybkiego i łatwego zakupu biletu. Tutaj trzeba zwrócić uwagę na fakt, że za najwygodniejszą formę uiszczania opłat uważane są obecnie płatności elektroniczne. Zamiast nosić przy sobie wypchany gotówką portfel, wystarczy zaopatrzyć się w kartę płatniczą. Coraz popularniejsze stają się także płatności przez telefon.
Idąc z duchem czasu, w wielu europejskich miastach wprowadzono bilety elektroniczne. Najpierw w Londynie popularną w swoim czasie Oyster Card zastąpiono systemem opartym o kartę płatniczą. W ślad za Londynem podążyły inne miasta. Na przykład w Ostrawie we wszystkich autobusach i tramwajach zainstalowane są kasowniki, które umożliwiają zakup biletu elektronicznego. W tym celu wystarczy wybrać na wyświetlaczu odpowiedni bilet i przyłożyć do urządzenia kartę płatniczą. Bilet zostaje zarejestrowany na karcie, którą w razie potrzeby należy okazać kontrolerowi. Tym sposobem zlikwidowano konieczność noszenia przy sobie gotówki, a także konieczność posiadania odliczonej ilości pieniędzy, w razie gdyby automat nie mógł wydać reszty.
Korzyści dla wszystkich
"Dla podróżnych idealnym rozwiązaniem jest wspólny bilet na kolej i komunikację miejską - autobusy, tramwaje i metro. Tym biletem jest zbliżeniowa karta płatnicza", wyjaśnia ekspert firmy Polskie ePłatności. Firma ta jako pierwsza w Polsce uzyskała pełną certyfikację na świadczenie usług typu Smart City, czyli poprawiających jakość życia w miastach za sprawą nowoczesnych technologii.
E-bilety to wielka korzyść także dla przewoźników i włodarzy miast. Wdrożenie systemów opartych o e-płatności pozwala bardziej efektywnie pobierać opłaty za przejazd - znikają bowiem kolejki przed automatami biletowymi. Firma Polskie ePłatności zapewnia, że to nie koniec udogodnień. Technologie transportowe obejmują także systemy dla użytkowników sieci roweru miejskiego i coraz popularniejszych hulajnóg. Wniesienie opłaty jest możliwe za pomocą karty płatniczej, a nawet z poziomu smartfona - wystarczy zainstalować w telefonie odpowiednią aplikację.
E-bilety to ogromna wygoda dla pasażerów, a także działanie proekologiczne - brak fizycznych biletów to oszczędność papieru. Są też całkowicie bezpieczne - bilet kodowany jest na karcie, której numer zostaje anonimizowany.
Z takim systemem wiążą się też oszczędności. System biletowy oparty o kartę płatniczą lub smartfon bierze pod uwagę liczbę przejazdów i zlicza je w jedną transakcję pod koniec dnia. Jeśli łączny ich koszt przekroczy cenę biletu dziennego, to obciążenie pasażera będzie równe jedynie cenie takiego właśnie biletu.
Łatwość obsługi i oszczędności to najważniejsze zalety elektronicznych biletów. W miarę rozwoju tej technologii można się spodziewać rosnącej popularności transportu zbiorowego, zwłaszcza wśród ludzi młodych, świadomych problemów wielkich miast i chcących im zaradzić. To zaś oznacza spadek liczby aut w miastach, mniejsze korki - i czystsze środowisko.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
ALFredo: Napisał postów [1644], status [zrobił/a karierę]
"GUS podaje, że w 2018 r. nasz kraj zamieszkiwało 38 411 osób, z czego 61% na terenach wiejskich." dużo, naprawdę dużo osób :D