Jakie są wady i zalety garażu?
Koszt budowy garażu to niemały wydatek, zwłaszcza w przypadku budynku dwustanowiskowego. Oprócz tego należy jeszcze kupić odpowiednią bramę - najwięcej zapłacimy za nowoczesne modele rolowane i segmentowe z napędem, a najmniej za drzwi garażowe dwuskrzydłowe. Dlaczego tak wiele osób decyduje się więc na garaż? Przede wszystkim ze względu na wygodę. Parkowanie auta w dobrze zaizolowanym budynku sprawia, że zimą nie musimy martwić się o odśnieżanie pojazdu, latem zaś o jego silne nagrzewanie się na słońcu. W przypadku garażu znajdującego się w bryle domu lub do niego przylegającego możemy wsiąść do auta bez wychodzenia na zewnątrz, co doceniamy zwłaszcza w mroźne lub deszczowe dni.
Oprócz kosztów budowy takiego pomieszczenia za wadę uznać można jednak fakt, że zabiera ono powierzchnię użytkową domu. Jeśli chcemy tego uniknąć, możemy zbudować garaż przylegający jedną ze ścian do domu lub wybrać budynek wolnostojący. Trzeba jednak liczyć się z tym, że takie rozwiązanie bywa niemożliwe na bardzo wąskich czy małych działkach.
Dwuskrzydłowe drzwi garażowe, brama uchylna, a może nowoczesny model rolowany?
Do kosztów budowy garażu doliczyć musimy również zakup bramy. Najdroższe są nowoczesne modele segmentowe oraz rolowane wyposażane standardowo w napęd. Wysoka cena w tym przypadku przekłada się jednak na wiele zalet. Dobrze zaizolowany model segmentowy ograniczy straty ciepła, co jest szczególnie istotne zwłaszcza w garażach ogrzewanych lub znajdujących się w bryle domu. Oczywiście jest on również bardzo wygodny w użytkowaniu i z powodzeniem można zamontować taką bramę nawet na działce z bardzo krótkim podjazdem. Niewiele miejsca zajmuje też brama rolowana, której płaszcz jest podczas otwierania nawijany na specjalny wał umieszczony nad otworem wjazdowym do garażu.
Oba modele wyposażane są w zabezpieczenia chroniące przed wypadkami czy uszkodzeniem auta i w mechanizmy zmniejszające ryzyko włamania. Inwestorzy, którym zależy na ograniczeniu wydatków i poszukujący modelu do garażu z bardzo niskim nadprożem, mogą zdecydować się na klasyczne drzwi garażowe dwuskrzydłowe. Taki model pozwoli w pełni wykorzystać całą dostępną wewnątrz budynku przestrzeń, a przy tym jest tańszy od bram segmentowych czy rolowanych. Dużym zainteresowaniem cieszą się też bramy uchylne, jednak podobnie jak drzwi garażowe dwuskrzydłowe, potrzebują one nieco wolnej przestrzeni przed budynkiem, dlatego sprawdzają się zwłaszcza na działkach z długimi podjazdami.
Wiata zamiast garażu
Osoby, które z różnych powodów postanowiły nie budować garażu, ale chcą parkować auto pod dachem, mogą zdecydować się na wiatę. Taka budowla chroni samochód przed deszczem, śniegiem i słońcem, a przy tym jest znacznie tańsza niż garaż. Jeśli jej powierzchnia nie przekracza 50 mkw, należy tylko zgłosić chęć budowy do starostwa powiatowego lub urzędu miasta. W tym przypadku nie jest też wymagany fachowy projekt, co oznacza, że możemy postawić dowolnie wyglądającą budowlę. Oczywiście musimy zadbać o solidne zakotwienie słupów podtrzymujących dach wiaty oraz jej stabilną konstrukcję, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowania. Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia estetyki - wiata powinna pasować do budynku mieszkalnego pod względem designu.
Wiata garażowa może okazać się rozsądną i niedrogą alternatywą dla garażu. Nie zapewni ona jednak tak skutecznej ochrony samochodu przed mrozem, jak zamknięty budynek. Pamiętajmy też, że garaż bardzo rzadko pełni wyłącznie funkcję przechowywania auta - najczęściej służy on również jako miejsce trzymania sprzętu sportowego i akcesoriów samochodowych czy niewielki warsztat majsterkowicza. Wiaty przeznaczonej do parkowania pojazdu raczej nie wykorzystamy do innych celów.