- Autor: Dagmara
- Wyświetleń: 5263
- Dodano: 2021-08-01 / 10:13
- Komentarzy: 2
Jak sprzątać w domu, żeby zawsze było czysto?
Wiele z nas myśl o domowych porządkach przyprawia o dreszcze. Istnieją jednak sposoby, które mogą ułatwić zachowanie ładu i sprawić, że będzie nam łatwiej i przyjemniej o niego dbać.
Systematyczność kluczem do sukcesu
Jeśli twoim nawykiem jest odkładanie wszystkich prac domowych na później, wbrew pozorom, musisz poświęcić na nie więcej czasu. Ponadto możesz czuć się niezręcznie, jeśli nieoczekiwanie odwiedzą cię niezapowiedziani goście. Według dra hab. Adama Wichniaka z Ośrodka Medycyny Snu Instytutu Psychiatrii i Neurologii chaotyczny styl życia może też zwiększyć ryzyko wystąpienia zaburzeń o podłożu psychicznym. Dobre samopoczucie to doskonały powód, aby wziąć porządek w swoje ręce. Kluczem do sukcesu może okazać się systematyczność.
Nie wszystko na raz
Im więcej mamy do zrobienia, tym bardziej nam się nie chce. Odkładamy sprzątanie na jutro, na sobotę, na urlop, czym tak naprawdę działamy na własną szkodę. Warto jak najszybciej wyznaczyć sobie dzień na generalne porządki, a następnie wprowadzić harmonogram sprzątania. Niektóre rzeczy trzeba robić codziennie, ale są też takie, o których wystarczy pamiętać jedynie raz na cały sezon. Jeśli będziemy porządkować swoją przestrzeń domową zgodnie z wcześniej ułożoną listą, wkrótce wyrobimy sobie dobre nawyki, które raz na zawsze pomogą nam pożegnać się z bałaganem. Warto też ustalić wśród domowników stały podział obowiązków. W ten sposób łatwiej będzie nauczyć się każdemu z nich cudze zaangażowanie w prace porządkowe.
Jak podzielić sprzątanie, aby zawsze było czysto?
Raz dziennie:
- wycieranie kurzu z mebli,
- wynoszenie śmieci,
- sprzątanie blatu kuchennego,
- w razie potrzeby odkurzanie dywanów oraz mycie podłóg.
Raz w tygodniu (np. w każdą sobotę):
- mycie i szorowanie urządzeń sanitarnych w łazience,
- przecieranie sprzętu AGD,
- wycieranie luster,
- przecieranie wilgotną ścierką frontów meblowych,
- przegląd produktów znajdujących się w lodówce.
Raz na miesiąc (np. w każdą pierwszą sobotę miesiąca):
- zmiana pościeli na czystą (latem warto robić to częściej, np. co dwa tygodnie),
- czyszczenie piekarnika i wnętrza kuchenki mikrofalowej,
- przecieranie górnych części szafek (można położyć na nich stare gazety i wymieniać na nowe, niezakurzone),
- mycie lodówki od wewnątrz,
- czyszczenie kratek wentylacyjnych z kurzu i tłustego osadu,
- mycie wilgotną szmatką drzwi, parapetów,
- weryfikowanie przydatności leków w domowej apteczce,
- sprawdzanie przydatności do spożycia produktów długoterminowych (te z krótszymi datami warto układać zawsze bliżej drzwiczek, aby wyciągać je w pierwszej kolejności).
Raz na trzy miesiące (np. styczeń, kwiecień, lipiec, październik) warto umyć okna i powiesić czyste firanki.
Raz na sezon (np. kiedy pogoda zmienia się na wiosenną, zimową i trzeba odświeżyć garderobę)
- porządki w szafkach (oddaj lub sprzedaj nieużywane ubrania i obuwie),
- mycie i sprzątanie wnętrza szafek kuchennych, w przedpokoju i łazience,
- warto wyprać pościel, np. używając do tego "delikatnego" programu w pralce,
- trzepanie dywanów,
- przecieranie ręczne listew przypodłogowych oraz innych zakamarków, które pomijamy podczas codziennego sprzątania.
News4Media, fot.: iStock
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
darokaro: Napisał postów [8], status [nowy]
Odkładać wszystko na miejsce, nie robić wystawy z ubrań na krześle, ustalić stały dzień na porządki i się go trzymać, wziąć do pomocy roombę, zmywarkę, suszarkę do prania i podzielić obowiązki między domowników. Taki system się u mnie najlepiej sprawdza :)