- Autor: Dagmara
- Wyświetleń: 2706
- Dodano: 2021-10-24 / 11:48
- Komentarzy: 9
Kiedy wymienić opony na zimowe? Rozwiewamy odwieczny dylemat
Choć opady śniegu zdarzają się w Polsce coraz rzadziej, nie warto rezygnować z wymiany opon na zimowe. W polskim prawie nie ustanowiono takiego obowiązku, jednak kierowcy powinni zadbać o odpowiednie ogumienie dla własnego bezpieczeństwa.
Temperatura jest kluczowa
Kierowcy często zastanawiają się, kiedy jest odpowiedni moment na wymianę opon z letnich na zimowe. "Zdaniem wielu ekspertów "zimówka" znacząco poprawia bezpieczeństwo jazdy, gdy tylko temperatura w ciągu dnia zacznie regularnie spadać poniżej 7 st. C." - czytamy na stronie mazowieckiej policji. To właśnie ten rodzaj ogumienia charakteryzuje się wyższą przyczepnością nawet na suchej nawierzchni. Kiedy zaś asfalt pokrywa się opadami, specjalna konstrukcja i nacięcia w bieżniku odprowadzają nadmiar wody i śniegu w taki sposób, aby możliwe było zachowanie kontroli nad prowadzonym pojazdem i zminimalizowane ryzyka poślizgu.
Kiedy możemy dostać mandat?
W Polsce przepisy nie nakładają na kierowców obowiązku użytkowania opon zimowych, dlatego policja nie nałoży również mandatu, jeśli ogumienie nie zostanie zmienione. Należy jednak pamiętać, że niedopuszczalne jest ich zużycie powyżej przewidzianej normy. Minimalna głębokość bieżnika to zgodnie z prawem 1,6 mm. Eksperci zgodnie twierdzą jednak, że realne bezpieczeństwo zapewnia wgłębienie 4-milimetrowe. Za poruszanie się na "łysych" oponach służby mogą nawet pozbawić nas dowodu rejestracyjnego z uwagi na niedostateczny stan techniczny pojazdu. W takiej sytuacji dalsza jazda byłaby zabroniona.
Respektujmy prawo w innych krajach
Jak podaje Europejskie Centrum Konsumenckie Polska, choć rodzime przepisy nie wymagają od nas wymiany ogumienia, taki zapis zawarty jest w prawie innych krajów. Przed wyjazdem na urlop warto zapoznać się zatem z wymaganiami stawianymi przez państwo, do którego się wybieramy. Poniżej przedstawiamy listę opublikowaną przez ECKP:
Bezwzględnie obowiązkowe:
Estonia: 1 grudnia - 1 marca
Finlandia: 1 grudnia - 28 lutego
Szwecja: 1 grudnia - 31 marca (opony zimowe lub łańcuchy śniegowe na koła)
Słowenia: 15 listopada - 15 marca (opony zimowe lub łańcuchy śniegowe na koła)
(poza tym okresem także, jeśli występują znaczne opady śniegu)
Obowiązkowe, jeśli warunki pogodowe tego wymagają (śnieg, lód lub szron na drodze):
Austria: 1 listopada - 15 kwietnia (opony zimowe lub łańcuchy na koła)
Niemcy: brak sprecyzowanego czasu (opony zimowe lub całoroczne jeśli na drodze panują warunki wymagające ich posiadania)
Łotwa: 1 grudnia - 1 marca (opony umożliwiające jazdę w zimowych warunkach)
Norwegia: wymagane jest dopasowanie rodzaju opon do warunków pogodowych
Słowacja: wymagane jest dopasowanie rodzaju opon do warunków pogodowych.
News4Media/ fot. iStock
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
dontomasso: Napisał postów [4391], status [VIP]
idac tokiem dagmarki, latem ubieramy sandaly a zima kozaki. to jak przez caly rok bede biegal w polbutach nawet przy -20°C to tez wystarczy. efekty januszowania beda znow widoczne jak troche sypnie sniegiem. to ci oszczedni na letnich sie sami wyeliminuja. caloroczne opony moze i maja uzasadnienie w cywilizowanych krajach, tam gdzie drogi sa zima odgarniane. ale w dzikiej polsce gdzie na drogach mamy ujezdzona warstwe sniegu i koleiny, w zadnym wypadku nie zdawaja egzaminu. tylko dobra zimowka