• Autor: kam_ila
    • Wyświetleń: 3226
    • Dodano: 2022-04-16 / 14:38
    • Komentarzy: 6

    UOKiK skontrolowało restauracje. "Jest gorzej niż się spodziewaliśmy."

    Ser "Fawita" zamiast sera "Feta", krem dekoracyjny w miejsce bitej śmietany - czy wiesz co dostajesz na talerzu w restauracji? Sprawdził to Urząd Kontroli Konkurencji i Konsumentów. Wśród sprawdzanych lokali był dwa z Opola - nie stwierdzono tam jednak łamania prawa.


    W 2021 roku kontrolą objęto łącznie 360 placówek gastronomicznych (w tym 2 stacje paliw prowadzące działalność gastronomiczną i handel detaliczny), z czego w 178 z nich (49,4%) odnotowano nieprawidłowości.

    Nieprawidłowości dotyczył głównie nierzetelnej obsługi konsumentów polegającej na:

    • zaniżonej pojemności napojów alkoholowych, co skutkowało zapłatą wyższej ceny przez konsumenta
    (w granicach od 0,70 zł do 13,20 zł) - 9 placówek,
    • zaniżonej wadze oferowanych potraw (kupujący płacił od 1,03 zł do 8,43 zł więcej) - 11 placówek,
    • użyciu do przygotowania dania innego składnika, niż wymieniony w menu (ryba limanda żółtopłetwa
    zamiast soli, ser "Fawita" w miejsce sera "Feta", krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany, sery twarde zamiast
    parmezanu, sery wędzone zamiast oscypka, baranina zamiast jagnięciny, zamiast szynki parmeńskiej inne
    szynki surowo wędzone) - w 31 zakładach,
    • doliczeniu do rachunku opakowania do produktu, którego konsument faktycznie nie otrzymał - 2 placówki, oraz w 1 zakładzie herbaty, która była składnikiem zapłaconego zestawu,
    • różnicach na niekorzyść konsumenta między ceną uwidocznioną w jadłospisie, a pobraną w kasie - w 3 placówkach (ceny alkoholi niższe w jadłospisach niż zakodowane w kasach).

    Podczas kontroli 144 zakładów stwierdzono na stanie 2 partie towarów po upływie dat minimalnych trwałości.

    Przypominamy, by wybierając się do lokalu gastronomicznego, pamiętać o kilku zasadach:

    • zwróć uwagę na czystość w lokalu i to nie tylko w odniesieniu do obrusów, naczyń, czy sztućców, ale i podłogi, elementów wystroju i toalet;
    • sprawdź, czy w miejscu ogólnodostępnym - wewnątrz lub na zewnątrz lokalu - umieszczony został cennik. Jest to o tyle ważne, że sprzedawcy kształtują swoje ceny swobodnie - przepisy prawa nie określają cen maksymalnych;
    • pamiętaj, że cenniki potraw i napojów muszą zawierać aktualne informacje umożliwiające identyfikację ceny z potrawą lub wyrobem;
    • sprawdź, czy cena uwidoczniona na wywieszce, w cenniku lub karcie menu jest zgodna z podaną na paragonie;
    • sprawdź, czy do rachunku nie został doliczony produkt, który nie został zamówiony lub napiwek, o którym wcześniej nie informowano;
    • pamiętaj, że złożone zamówienie to nic innego, jak zawarcie umowy, a więc klient jest zobowiązany do zapłaty za produkt, natomiast lokal gastronomiczny do wykonania usługi - podania takiego posiłku jaki został zamówiony
    • od osoby, która przyjęła zamówienie, możesz wymagać, by poinformowała Cię o czasie,
    w którym zamówienie zostanie zrealizowane;
    • jeśli zaserwowane danie jest nieświeże, można odstąpić od umowy, a w przypadku gdy należność już została uiszczona wcześniej - można domagać się zwrotu pieniędzy;
    • gdy wizyta w lokalu zakończyła się zatruciem pokarmowym należy zgłosić sprawę do miejscowej stacji sanitarno-epidemiologicznej;
    • informacja związana z niewłaściwą, czyli nierzetelną obsługą może być zgłaszana bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej lub do UOKiK. Informacje od konsumentów są zawsze weryfikowane w pierwszej kolejności, nawet w przypadku kontroli planowych inspektorzy Inspekcji Handlowej typują przede wszystkim placówki, których dotyczyły sygnały konsumentów;
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2022-04-16 17:02:58 [89.67.3.*] id:1637154  
    DonPedro69: Napisał postów [11148], status [VIP] Reputacja
    Nie pamiętam kiedy byłem w jakimś lokalu. Pandemia skutecznie mnie pozbawiła tej przyjemności. A w Maku nic się nie zmieniło.

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [4]
    2022-04-17 22:09:11 [89.67.142.*] id:1637215  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Lokale już dawno otwarte. Korzystaj.
    2022-04-17 22:13:45 [89.67.3.*] id:1637218  
    DonPedro69: Napisał postów [11148], status [VIP] Reputacja
    Masz jakąś ulubioną?
    2022-04-18 14:28:31 [77.255.183.*] id:1637238  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    W Opolu nie ma dużego wyboru. Staram się odwiedzać co jakiś czas każdą która nie jest fastfoodem albo sieciówka. Kaisseki, La finiestra, Mąka i Wół czy ta Gruzińska na Rynku. Solaris i jego strefę gastro też zdarza mi się odwiedzić :-)
    2022-04-18 16:41:11 [89.67.3.*] id:1637245  
    DonPedro69: Napisał postów [11148], status [VIP] Reputacja
    Masz bogate doświadczenia kulinarne. No i spoko.
    2022-04-16 15:46:22 [5.173.64.*] id:1637147  
    [moderacja]: Napisał postów [316], status [maniak] Reputacja
    [moderacja]
    [-5]

    Nick:
    Treść: