Codziennie tysiące osób w całej Polsce korzystają z transportu szynowego - czy to w postaci klasycznych, dalekobieżnych pociągów osobowych, czy tramwajów, w których statystycznie spędzamy kilkanaście minut podczas jednej podróży.
Niezależnie od długości trasy, jaką mamy do pokonania, jesteśmy w stanie odczuć, czy system wentylacyjny w pojeździe działa poprawnie (a więc czy mamy do czynienia z niezaburzonym przepływem i wymianą powietrza, a także z uregulowaną temperaturą wewnątrz pojazdu). Dlatego producenci tychże pojazdów kładą coraz większy nacisk na wysoką jakość stosowanych systemów i wybierają tylko najlepsze rozwiązania dostępne na rynku.
Jednym z nich jest system kanałów wentylacyjnych PrimaFlex - autorstwa niemieckiego producenta - dostępny w Polsce w ofercie MMR Group TransComfort.
Jakie są jego zalety? I gdzie został już z powodzeniem zastosowany?
Systemy PrimaFlex - zalety stosowania w pojazdach szynowych
Jak już wspominaliśmy - z punktu widzenia pasażera pojazdu szynowego najważniejsze są dwie kwestie związane z działaniem systemu wentylacyjnego. Musi on gwarantować stały dostęp do świeżego powietrza, jak i optymalną temperaturę do wygodnej, komfortowej podróży.
Patrząc jednak okiem producenta pojazdów szynowych, czynników tych będzie znacznie więcej i nie będą one skupiały się wyłącznie na kwestiach komfortu podczas jazdy. Perspektywa producenta skupi się także na kwestiach technicznych, które są bardzo istotne i często kluczowe w kontekście chociażby możliwości zastosowania danego systemu w danym modelu pojazdu.
W przypadku systemów PrimaFlex wiele kwestii samoistnie się rozwiązuje, a wątpliwości o ich zastosowaniu znikają. Dlaczego?
Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na parametry systemu, z których najważniejszymi są:
- odporność na uszkodzenia - elementy systemu stworzone zostały z wykorzystaniem specjalnych wulkanizowanych włókien szklanych, które sprawiają, że kanały wentylacyjne są wytrzymałe i nie ulegają uszkodzeniom tak podczas ich użytkowania na co dzień, jak i podczas prac montażowych,
- elastyczność kanałów - dzięki niej jesteśmy w stanie zaoszczędzić sporo miejsca w strefach przeznaczonych na inne elementy pojazdu. Kanały możemy poprowadzić w najmniejszych zakamarkach zabudowy, wykorzystując przestrzeń niezwykle ekonomicznie,
- lekkość całej instalacji - w porównaniu do innych systemów, kanały wentylacyjne PrimaFlex cechują się bardzo małą wagą, dzięki czemu nie istnieje ryzyko, że pojazd przekroczy swoją dotychczasową masę. Co więcej - wymieniając dotychczasową instalację, możemy być prawie pewni, że całkowita waga pojazdu zmaleje,
- izolacja - układy PrimaFlex są odpowiednio izolowane, dzięki czemu eliminują powszechny problem, z jakim mierzą się inne systemy wentylacyjne, a mianowicie - kwestię skraplania wilgoci w układzie,
- zastosowanie gładkiej warstwy wewnętrznej - dzięki niej system nie wydaje niechcianych dźwięków (takich jak szum i innego rodzaju hałasy), a ponadto zwiększa wartość przepływu powietrza, co ma ogromne znaczenie w kontekście regularnej i wartościowej wymiany powietrza wewnątrz pojazdu. Co więcej - gładka warstwa wewnętrzna zastosowana w systemie znacznie ułatwia utrzymanie całego układu w czystości.
Jednak poza parametrami technicznymi istotne są również kwestie bezpieczeństwa - przede wszystkim pożarowego. Kanały wentylacyjne PrimaFlex mogą poszczycić się uzyskaniem znaczących certyfikatów świadczących o ognioodporności. Są to certyfikaty dotyczące przemysłu kolejowego, a konkretniej: F1; DIN 4102 B1; DIN 45545-2; DIN5510; BS; M1 oraz inne.
Kto korzysta z systemów PrimaFlex?
Do zalet, jakie niesie ze sobą instalacja systemu wentylacyjnego PrimaFlex w pojazdach szynowych, przekonało się wielu zarządzających flotą kolejową na świecie. W Polsce natomiast świetnym przykładem zastosowania kanałów wentylacyjnych PrimaFlex mogą być pojazdy bydgoskiej PESY (np. składy DART), które wyposażył MMR Group TransComfort.