Źródło obrazu: autoczescionline24.pl
Jaka jest zasada działania filtra kabinowego?
W jaki sposób funkcjonuje filtr kabinowy? Wszelkie zanieczyszczenia wlatujące do auta są zatrzymywane na trzech (czasami na czterech) warstwach znajdujących się wewnątrz filtra kabinowego. Za co odpowiadają poszczególne warstwy filtra kabinowego:
• Największe zanieczyszczenia zatrzymywane są przez pierwszą warstwę.
• Bakterie i wszelkiego rodzaju drobne pyłki, które chcą przedostać się do wnętrza auta zatrzymywane są na warstwie drugiej filtra, która posiada właściwości elektrostatyczne i jest higroskopijna. Te właściwości pozwalają na zatrzymanie bakterii i pyłków.
• Do stabilizacji filtra służy warstwa trzecia.
• Niekiedy, lepsze filtry zbudowane są z dodatkowej czwartej warstwy z aktywnym węglem, której zadaniem jest izolacja szkodliwych gazów pochodzących ze spalin.
Co może oznaczać, że doszło do awarii filtra kabinowego?
Istnieje kilka oznak, które mogą wskazywać na uszkodzenie filtra kabinowego lub jego zabrudzenie. W obu przypadkach konieczna jest wymiana filtra na nowy. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na parowanie okien, jeśli okna w aucie często parują może oznaczać to awarię lub zabrudzenie filtra kabinowego. Awarii filtra towarzyszyć może też nieprzyjemny zapach wewnątrz auta jak również słabo działająca klimatyzacja. Latem nie jest odczuwalne wyraźne chłodzenie auta, a zimą jest problem z nagrzaniem wnętrza samochodu. Za słabą cyrkulację powietrza również może odpowiadać filtr kabinowy.
Jeśli w samochodzie występuje którakolwiek z powyższych sytuacji wówczas można najpierw przeprowadzić diagnostykę samemu. Wiedząc gdzie zlokalizowany jest filtr (najczęściej jest on pod maską, ale może też być umiejscowiony na dole konsoli centralnej) można go wymontować i sprawdzić czy jest zanieczyszczony. Jeśli jest to należy go bezwzględnie wymienić na nowy.
Jak wymienić filtr kabinowy?
Filtr kabinowy nie podlega naprawie, nie jest drogi i po przejechaniu około 5000 kilometrów należy go wymienić - to w przypadku gdy poruszamy się autem po bardzo zapylonych nawierzchniach. Określana przez producentów żywotność filtra kabinowego szacowana jest nawet na 10000 kilometrów, ale wszystko zależy po jakich drogach jeździmy autem.
Filtry kabinowe nie są trudne do wymiany i można to zrobić w około 10 minut. Wymiana filtra kabinowego nie jest trudna i nie trzeba korzystać z pomocy mechanika samochodowego. Chcąc wymienić filtr kabinowy, wykonaj następujące proste kroki:
• Dopasuj spód filtra do linii wyrytej na samochodzie. Nie jest to trudne.
• Połóż rękę na filtrze i obróć go w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, aż poczujesz, że blokada zatrzaśnie się na swoim miejscu.
• Wysuń stary filtr i wymień go na nowy.
Wyjątkiem jest sytuacja, w której filtr uległ uszkodzeniu. W takim wypadku wskazana jest jazda do serwisu samochodowego i dokonanie tam sprawdzenia układu klimatyzacji pod kątem poważniejszych uszkodzeń.
Filtr kabinowy węglowy - Czy warto kupić?
Filtry kabinowe węglowe są droższe i można zadać sobie pytanie czy warto wydać więcej i kupić taki filtr czy może jednak nie? Rekomendowany jest zakup takiego filtra szczególnie dla osób, które mają jakiekolwiek alergie lub jeżeli autem często podróżują dzieci. Dodatkowo jeśli samochód często używany jest na zakorkowanych trasach wtedy styczność ze spalinami jest większa, więcej spalin może dostawać się do auta. W takich wypadkach zastosowanie filtra kabinowego węglowego jest wskazane ponieważ pochłania on większe zanieczyszczenia gazowe i pomaga zwalczyć nieprzyjemne zapachy. Absorbuje też ciała stałe.