• Autor: kam_ila
    • Wyświetleń: 993
    • Dodano: 2022-09-29 / 16:36
    • Komentarzy: 5

    Kara dla spółki Expectes za nieuczciwe praktyki na pokazach

    (Fot. iStock)

    Spółka Expectes zapraszała konsumentów na pokazy pod pretekstem udziału w akcji "Polska Przedsiębiorcom" i obiecywała prezenty za udział w spotkaniach. W rzeczywistości akcja nie istniała, a upominki nie były darmowe. Nałożono na firmę ponad 2,3 mln zł kary za wprowadzanie konsumentów w błąd.


    Spółka Expectes z siedzibą w Poznaniu organizuje pokazy handlowe. Sprzedaje na nich sprzęt AGD oraz produkty wełniane. Dzwoniąc do konsumentów, jej telemarketerzy podają się za przedstawicieli Fundacji Reklamy Społecznej i zapraszają na prezentację w ramach akcji "Polska przedsiębiorcom", której celem jest ratowanie miejsc pracy. Prezes UOKiK zakwestionował praktyki firmy i nałożył na nią karę w wysokości ponad 2,3 mln złotych (2 342 230 zł).

    - Spółka Expectes wprowadzała konsumentów w błąd i kusiła ich podarunkami, aby przyszli na pokaz i kupili oferowane tam produkty. Szczególnie rażący jest fakt, że w rozmowach z konsumentami telemarketerzy ukrywali prawdziwą tożsamość przedsiębiorcy i powoływali się na nieistniejącą fundację, co miało dodatkowo oddziaływać na emocje rozmówców - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

    Zakwestionowane praktyki

    Wprowadzanie konsumentów w błąd co do przyczyny kierowanych do konsumentów zaproszeń. Podczas rozmów telefonicznych telemarketerzy informowali konsumentów, że reprezentują Fundację Reklamy Społecznej i działają w ramach akcji "Polska Przedsiębiorcom", której celem jest ratowanie miejsc pracy. W rzeczywistości nie istnieje ani Fundacja Reklamy Społecznej, ani akcja "Polska Przedsiębiorcom". Spotkania mają charakter pokazu handlowego.

    Wprowadzanie w błąd co do prezentów. Telemarketerzy wywoływali u konsumentów wrażenie, że już za sam udział w prezentacji każda para przychodząca na spotkanie dostanie ciśnieniowy ekspres do kawy. W rozmowach podkreślali funkcjonalność i jakość ekspresu. W rzeczywistości okazywało się, że konsumenci nie otrzymywali obiecanych ekspresów - były one uwzględniane jako część nabywanych przez konsumentów zestawów, a konsumenci w trakcie pokazów byli informowani, że aby otrzymać ekspres, muszą dokonać zakupu. Za to prezenty wręczane za sam udział w pokazie były bardzo niskiej wartości i jakości.

    Wprowadzanie w błąd, że spotkanie i prezenty za udział w spotkaniu są finansowane przez sponsora. W trakcie pokazów prowadzący informowali uczestników, że prezenty są sponsorowane przez firmę, która w rzeczywistości nie istnieje.

    Udzielanie konsumentom nieprawdziwych informacji co do losowania podczas prezentacji. W trakcie pokazu przedstawiciele spółki przeprowadzali różne losowania wśród uczestników. Przedmiotem jednego z nich miały być nagrody, takie jak zestawy noży, żelazko, maszynka do mięsa, wyciskarka. W rzeczywistości osoby wylosowane miały możliwość wyboru jednej z kilku kopert, a w wylosowanej kopercie były wyszczególnione artykuły eksponowane na prezentacji, ale warunkiem ich otrzymania był zakup jednego z oferowanych produktów.

    Niezależnie od tego, ustaliliśmy, że wszystkie losowania mają fikcyjny charakter i stanowią jedynie element prezentacji mający na celu zachęcenie konsumentów do zakupu prezentowanego sprzętu. Prezes UOKiK w wydanej decyzji nakazał spółce natychmiast zaprzestać stosowania zakwestionowanych praktyk.

    Rady dla konsumentów

    - Uważaj na pułapki w zaproszeniach. Nie daj się zwieść, że chodzi o bezpłatne badania czy promocję nowej sieci sklepów. Pamiętaj, że prezenty przeważnie nie są za darmo.

    - Nie podejmuj szybko i pochopnie decyzji. Masz prawo do rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów. Dopytaj o ich właściwości, porównaj ceny. Nie daj sobie wmówić, że musisz kupić daną rzecz natychmiast, bo potem nie będziesz miał okazji.

    - Uważaj przy płatności na raty. Dokładnie przeczytaj umowę i załączniki do niej, włącznie z tym, co jest napisane "małym drukiem". Sprawdź, czy nie ma ukrytych dodatkowych kosztów.

    - Domagaj się dokumentów. Sprzedawca musi ci dać 1 egzemplarz umowy, wszelkie załączniki do niej, regulaminy promocji.

    Możesz odstąpić od umowy. Masz na to 14 dni od otrzymania towaru. Jeśli sprzedawca cię o tym nie poinformował, termin wydłuża się do 12 miesięcy. Po wysłaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, musisz w ciągu 14 dni na własny koszt odesłać produkt.

    Wadliwy produkt możesz reklamować. Możesz żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Sprzedawca odpowiada w ramach rękojmi za wady, które wystąpiły w ciągu 2 lat od wydania towaru.
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2022-09-30 08:28:01 [194.29.183.*] id:1648784  
    azam: Napisała postów [936], status [stały bywalec] Reputacja
    Ja mojej mamie już dawno zabrałam dowód osobisty, kasa pod kontrolą, no i skończyło się znoszenie gratów jak i branie czegoś na raty :)

    Nick:
    Treść:
    2022-09-29 19:00:09 [46.134.122.*] id:1648743  
    Barti: Napisał postów [357], status [pismak] Reputacja
    Tylko przeszło 2,3 mln zł kary? Za takie praktyki tej, pożal się Boże, firmy jej właściciele powinni trafić do pierdla na długie lata za wielokrotne oszustwa!

    Nick:
    Treść:
    2022-09-29 18:10:16 [89.64.45.*] id:1648739  
    Luzi: Napisał postów [1463], status [stały bywalec] Reputacja
    W końcu. Już miałem dość ich telefonów. A to ekspres za darmo dostanę, a to laptopa - tak kłamali. Nigdy nie poszedłem - dzisiaj za darmo to nawet w R ciężko dostać

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2022-09-29 18:57:36 [46.134.122.*] id:1648742  
    Barti: Napisał postów [357], status [pismak] Reputacja
    Heh, dokładnie! Nawet ksiądz w kościele nie modli się za darmo. :P
    2022-09-29 16:47:00 [5.173.56.*] id:1648730  
    KubaXY: Napisał postów [3344], status [Szycha] Reputacja
    Ciekawi mnie srednia wieku tych baranów, co chodzili na "pokazy" fenomenalnych garnków..

    Nick:
    Treść: