- Autor: News4media
- Wyświetleń: 2459
- Dodano: 2022-09-30 / 17:37
- Komentarzy: 7
115 mln zł kary dla Biedronki. Sąd podtrzymał decyzję UOKiK
Klienci byli wprowadzani w błąd, a ich skargi ignorowane. Sąd przyznał rację Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów i podtrzymał nakaz zapłaty wielomilionowej kary.
W sierpniu 2020 roku prezes UOKiK nałożył na właściciela sklepów sieci Biedronka karę w wysokości 115 milionów złotych. Był to efekt postępowania wszczętego po skargach klientów, którzy twierdzili, że przy produktach oferowanych w placówkach nagminnie brakuje cen lub są podane błędnie - na ich niekorzyść.
- Cena jest jednym z najważniejszych kryteriów jakimi kierują się konsumenci przy wyborze produktów.
Niedopuszczalne jest wprowadzanie konsumentów w błąd co do właściwej ceny towarów. W przypadku Biedronki klienci przez długi czas płacili najczęściej więcej, niż wynikało to z ceny na sklepowych półkach. Nie zawsze mieli nawet tego świadomość - wyjaśniał wówczas Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Biedronka nie zgodziła się jednak z przedstawianymi jej zarzutami i sprawa trafiła do sądu. Po ponad dwóch latach procesu UOKiK poinformował w mediach społecznościowych, że właśnie znalazła ona swój finał.
W ocenie sądu sklepy należące do Jeronimo Martins Polska naruszały zbiorowe interesy konsumentów, a nałożona wcześniej przez urząd kara była uzasadniona. Co więcej, nieuczciwe działania mogły trwać nawet od 2016 roku. Ustalenia Inspekcji Handlowej wykazały, że brak prawidłowej informacji o cenie dotyczył aż 14 proc. towarów.
"Sąd uznał, że Prezes UOKiK miał rację, stwierdzając, że JMP stosowało nieuczciwą praktykę rynkową. Polegała ona na uwidacznianiu niższej ceny przy produkcie na półce niż zakodowana w kasie. Spółka naruszyła też obowiązek informacyjny poprzez brak ceny przy każdym produkcie" - czytamy we wpisie urzędu w serwisie Twitter.
Prawem konsumenta jest zakup towaru po cenie wskazanej na etykiecie, nawet jeśli miałoby to być na niekorzyść sklepu. Sieć Biedronka ignorowała również to prawo swoich klientów i w przypadku tego typu roszczeń odmawiała uwzględnienia reklamacji.
- Długotrwała praktyka spowodowała realne straty w portfelach konsumentów i bezpodstawne wzbogacenie się właściciela sieci ich kosztem. Dlatego zdecydowałem o nałożeniu na Jeronimo Martins Polska kary w wysokości 115 mln zł - wyjaśniał w 2020 roku Tomasz Chróstny.
I dodał: - Istnienie nieprawidłowości potwierdziła również sama spółka, tłumacząc je błędami ludzkimi wynikającymi z dużej skali działalności. Nie wykluczamy, że tak rzeczywiście mogło być, nie usprawiedliwia to jednak w żadnym stopniu działania na niekorzyść klientów, tym bardziej że przez długi czas przedsiębiorca - pomimo licznych nieprawidłowości wykrywanych przez Inspekcję Handlową - nie starał się systemowo rozwiązać tego problemu. Tak duży podmiot powinien dochować należytej staranności w swojej działalności, żeby błędy w oznaczeniu nie dotykały osób kupujących w jego sklepach.
Orzeczenie sądu nie jest prawomocne, a JMP może się jeszcze od niego odwołać.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
Gaz: Napisał postów [5587], status [VIP]
W Rosmanie to dopiro bałagan juą tam nie chodze.