• Autor: Dżacheć
    • Wyświetleń: 1455
    • Dodano: 2022-10-14 / 14:31
    • Komentarzy: 0

    Obwodnica Nysy, rozpoczęły się konsultacje

    (Fot. UMWO)

    Spotkaniem w urzędzie marszałkowskim, m.in. z lokalnymi samorządowcami, rozpoczęły się konsultacje budowy obwodnicy Nysy w ciągu dróg wojewódzkich 411 i 489. Projektanci zaproponowali trzy warianty przebiegu nowej drogi.

    - To bardzo ważny moment w procesie inwestycyjnym, bo teraz zastanawiamy się nad przebiegami różnych wariantów, także pod względem finansowym - jaki wariant jest najbardziej optymalny, na jaki wariant nas stać, bo teraz inwestycje drogowa są nieprzewidywalne - mówi marszałek Andrzej Buła. Marszałek przypomina, że samorząd województwa z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg otrzymał dofinansowanie jedynie 39 mln zł dofinansowania(a starał się o 64 mln zł). - Nie możemy dziś nawet określić, czy w momencie rozpoczęcia inwestycji będzie to 30 czy 40 procent. Dołożyliśmy z budżetu województwa do szacowanej wartości inwestycji i rozpoczynamy ten proces, bo nie chcemy niczego zaniechać - dodaje marszałek.

    Członek zarządu województwa Szymon Ogłaza podkreśla, że nowa obwodnica Nysy jest konieczna, by rozwiązać problem tranzytu przez miasto. - Obwodnica Nysy w ciągu dróg krajowych poprawiła sytuację, ale nie rozwiązała wszystkich problemów. Ta nowa droga powinna wyprowadzić tranzyt z centrum miasta, a po drugie ma poprawić dostępność do Głuchołaz, jednej z naszych turystycznych perełek, i do granicy państwa - informuje Szymon Ogłaza.

    Proponowane trzy warianty

    Projektant, dr Mariusz Pustelnik z firmy Mostpol sp. z o.o. przedstawił na spotkaniu trzy warianty planowanej obwodnicy. Wszystkie zakładają, że jej początek będzie zlokalizowany na włączeniu do istniejącego ronda (skrzyżowanie DK 41 z DW 489), a koniec na włączeniu do DW 411, co wymagać będzie przekroczenia linii kolejowej nr 137.

    Pierwszy wariant prowadzi na północ od miejscowości Podkamień, dwa pozostałe - od południa po tym samym śladzie mijają Podkamień i w okolicy Hajduków Nyskich się rozchodzą na dwie propozycje. Jak podkreślał Mariusz Pustelnik, problemem miejsca, gdzie ma prowadzić obwodnica, są warunki terenowe - tutaj już zaczynają się wzniesienia i różnice wysokości terenu, stąd proponowane warianty. - Biorąc pod uwagę względy techniczno-użytkowe, ekonomiczne, środowiskowe, terenowe i społeczne, najbardziej korzystny jest pierwszy z proponowanych wariantów - informował. To około 4 i pół kilometra nowej drogi z dwoma wiaduktami i mostem nad rzeką.

    Na spotkaniu w urzędzie marszałkowskim samorządowcy zapoznali się z tymi propozycjami, potem konsultacje będą prowadzone już w gminach. Marszałek Szymon Ogłaza ostrożnie szacuje, że po zakończeniu konsultacji, uzyskaniu koniecznych pozwoleń i przygotowaniu pełnej dokumentacji, na przełomie lat 2023 - 2024 będzie można przystąpić do realizacji tej inwestycji.

    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".