• Autor: kam_ila
    • Wyświetleń: 1459
    • Dodano: 2022-10-19 / 17:00
    • Komentarzy: 4

    Podpisano umowę na dostawę 8 nowych autobusów elektrycznych

    (Fot. Dżacheć)

    Na jednym ładowaniu przejadą minimum 100 kilometrów - Miejski Zakład Komunikacyjny podpisał umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostarczenie 8 autobusów elektrycznych. Oferta została wybrana w drodze przetargu. Solaris zaproponował wykonanie zadania za 31 milionów 783 tysiące złotych (31 783 200 zł).


    Zamówienie dotyczy dostarczenia 8 nowych autobusów elektrycznych. Będzie to sześć dwunastometrowych oraz dwa osiemnastometrowe (przegubowe). W ramach tego zadania powstaną także ładowarki w zajezdni oraz pantograf na pętli przy ul. Pużaka.

    Nowe elektryki będą obsługiwać trzy linie: 5, 9 i 13. Mają przyjechać do Opola w ciągu 360 dni od podpisania umowy.

    Silniki pojazdów będą miały moc nie mniejszą niż 160kW w pojazdach solowych i nie mniejszą niż 230kW w przegubowych. Będą posiadały funkcję odzyskiwania energii w czasie hamowania. Spółka wymaga także zastosowania akumulatorów High Power typu LFP, które pozwolą przejechać w ruchu miejskim minimum 100 kilometrów na jednym cyklu ładowania. Pojazdy będą ładowane przy użyciu tak zwanego pantografu odwróconego oraz wtyczek Plug-in umieszczonych z boku oraz z przodu pojazdu.

    Nowe autobusy to nie tylko dbałość o ekologię, ale także o zdrowie pasażerów i pracowników. Pojazdy będą także wyposażone w system neutralizujący wirusy, bakterie i inne drobnoustroje. Wykorzystywane będą do tego lampy UV oczyszczające powietrze, które będzie dostarczane do wnętrza pojazdu. Kabina kierowcy natomiast ma być zabudowana, wydzielona z oszklonymi drzwiami. Znajdzie się w niej także lodówka do użytku kierowcy. Pojazdy będą klimatyzowane.

    - W ramach kontraktu dostarczymy 6 autobusów dwunastometrowych (5 takich pojazdów jeździ już ulicami Opola) - mówi Andrzej Sienkiewicz, Dyrektor Sprzedaży Krajowej Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - Będą też dwa przegubowe. To jest nowość, takich autobusów nie było jeszcze w Opolu. Te pojazdy będą miały większe i nowocześniejsze baterie, o większych parametrach. Udzieliliśmy na nie 5-letnią gwarancję, a na najbardziej newralgiczny element, czyli na baterię 10 lat. Autobusy przegubowe pomieszczą około 110 pasażerów. Będą wyposażone też w nowości. Między innymi w system neutralizujący wirusy i bakterie. Jest to system oparty na lampach UV. Specjalne filtry zabijają mikroustroje w całym systemie wentylacji i klimatyzacji autobusu.

    W pojazdach zastosowane będą akumulatory High Power, które pozwolą przejechać w ruchu miejskim minimum 100 kilometrów na jednym cyklu ładowania. Nowe "elektryki" będą obsługiwać trzy linie - 5, 9 i 13.

    - To linie poruszające się głównymi ciągami komunikacyjnymi stolicy regionu - - zaznacza prezes MZK Opole Tadeusz Stadnicki. - Pojazdy te będą szły w kierunku pojazdów ultranowoczesnych. Sprawdzone rozwiązania zainspirowały nas do postawienia nowych warunków. W "elektrykach" pojawią się nowoczesne rozwiązania. To m.in. asystent aktywnego hamowania. Firma Solaris postawiła na to po raz pierwszy. System rozpoznaje przeszkodę i wysyła ostrzeżenie kierowcy. Jeśli nie uzyskałby odpowiedzi w postaci jego reakcji, rozpocząłby działanie. Nie polegało by to jednak na gwałtownym hamowaniu, tak aby pasażerowie nie odnieśli obrażeń. Drugie rozwiązanie, które jest novum, to asystent kontroli prawej strony. Obejmuje ono obserwację martwej strefy, której kierowca przy skręcie nie widzi. System ma ostrzegać przed ewentualną kolizją z innymi pojazdami i uczestnikami ruchu.

    Obecny na podpisaniu umowy Prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski zaznacza, że stolica regionu za jeden z głównych celów stawia sobie dbałość o ekologię oraz komunikację miejską.

    - Popieramy transport zbiorowy, stąd od wielu lat w naszym mieście dokonuje się rewolucja w tej sferze - przyznaje prezydent. - Ma ona zachęcić do korzystania z autobusów MZK mieszkańców. Żeby wybierali autobusy, nie samochody. Samochodem, przeciętnie, jedzie nieco ponad 1 osoba, tymczasem w autobusie jedzie kilkadziesiąt i dojeżdżają do celu, co jest lepsze dla środowiska. Elektryki są zeroemisyjne - zero "złej" emisji trafi do powietrza. 8 takich pojazdów, w 85% sfinansowanych z pieniędzy unijnych, trafi w ciągu roku do Opola. Bardzo się z tego cieszę, bo transport zbiorowy jest ekologiczny nie tylko w deklaracjach, ale także w konkretnych czynach, które tu można obserwować. Te autobusy spowodują, że 1/6 taboru MZK będzie zeroemisyjna.

    Zakup autobusów jest możliwy dzięki dotacji z Unii Europejskiej. Umowę podpisali: Andrzej Sienkiewicz Dyrektora Sprzedaży Krajowej Firmy Solaris Bus&Coach oraz Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Opolu Tadeusz Stadnicki i Wiceprezes Spółki Łukasz Wach.
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2022-10-19 19:25:18 [83.7.210.*] id:1650162  
    dzony: Napisał postów [6587], status [VIP] Reputacja
    mają przyjechać po 360 dniach po podpisaniu umowy!? a czemu nie jutro!

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2022-10-20 17:23:50 [89.67.15.*] id:1650245  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Teraz nawet samochodu na jutro nie zamówisz w salonie. Produkcja autobusu zaczyna się po podpisaniu umowy. One nie stoją wyprodukowane na parkingu przy fabryce.
    2022-10-20 06:44:32 [5.173.33.*] id:1650206  
    KK 35947: Napisał postów [3721], status [VIP] Reputacja
    Czy jest również podpisana umowa na dostarczanie energii elektrycznej dla MZK po jakiejś normalnej cenie czy tak jak w WIK u z firmą krzak?

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2022-10-20 17:22:19 [89.67.15.*] id:1650244  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Co to znaczy po normalnej cenie? Normalnych cen już dawno nie ma. Jak ktoś wierzy że ich wzrost to tylko przez opłaty emisyjne to jest bardzo naiwny.