• Autor: kam_ila
    • Wyświetleń: 1705
    • Dodano: 2022-10-24 / 09:35
    • Komentarzy: 0

    Budowa obwodnicy Praszki z dużym zaawansowaniem

    Trwa budowa obwodnicy Praszki, inwestycji realizowanej na terenie woj. opolskiego w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Dzisiaj, wspólnie z dziennikarzami, obserwowaliśmy postęp prac dla tego blisko 13-kilometrowego odcinka nowej trasy. Obwodnicę w ciągu drogi krajowej nr 45 planujemy udostępnić do ruchu w II kw. 2023 r.


    Umowa na realizację obwodnicy w systemie Projektuj i buduj została podpisana 20 maja 2019 r. Jej wartość to 171,5 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wysokość dofinansowania to ponad 165 mln zł.

    Aktualnie zaawansowanie robót wynosi około 85 proc. Wykonawca zakończył prace związane z układaniem poszczególnych warstw nawierzchni - wiążącej i ścieralnej na trasie głównej. Na kilku odcinkach nawierzchni widać już oznakowanie poziome wykonane w technologii grubowarstwowej. Na jezdniach dodatkowych i drogach gminnych finalizowane jest układanie warstwy ścieralnej. Trwa montaż elementów infrastruktury drogowej - barier energochłonnych, ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych oraz ogrodzeń w ciągu trasy głównej. Prowadzone są prace przy budowie rond, na których częściowo odbywa się już ruch.

    Próby obciążeniowe obiektów mostowych
    Wykonawca realizuje także prace wykończeniowe na obiektach mostowych, m.in. w zakresie ustrojów nośnych. Dla kilku obiektów niedawno przeprowadzono próby obciążeniowe, niezbędne do otrzymania pozwolenia na użytkowanie, wydawanego przez nadzór budowlany.

    Próby obciążeniowe mają na celu wykonanie pomiarów, które stwierdzą jakość oraz wytrzymałość wybudowanej konstrukcji. Przeprowadzono je dla obiektów MD-04, WG-05a, WG-06, WD-07, MD-08, WD-09, WG-10 i obejmowały one próbne obciążenia statyczne oraz dynamiczne. Aktualnie trwa analiza tych badań, a ich wynik poznamy niebawem.

    Zakres inwestycji
    Obwodnica rozpocznie się przed Gorzowem Śląskim, odchodząc od wspólnego przebiegu DK42 i DK45. Ominie Gorzów Śląski od strony zachodniej oraz Praszkę od strony wschodniej i zakończy się połączeniem z DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, dostosowana do nośności 11,5 t/oś.

    Obiekty inżynierskie i ronda
    Powstaje dziesięć obiektów inżynierskich, w tym mosty nad Prosną i Wyderką, trzy wiadukty nad budowaną obwodnicą oraz pięć obiektów zlokalizowanych wzdłuż obwodnicy.

    Na obwodnicy zaprojektowano także cztery skrzyżowania w formie ronda. Budowane są na jej początku i końcu oraz na przecięciu z obecnym przebiegiem dróg krajowych nr 42 i 45. W celu zapewnienia bezpieczeństwa na wszystkich skrzyżowaniach, w obrębie wyspy środkowej został zaprojektowany pierścień o szerokości 1 m, stanowiący rezerwę dla przejazdu samochodów ciężarowych i autobusów.

    Korzyści wynikające z budowy obwodnicy
    Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, zapewni komfort ruchu tranzytowego łącząc województwa wielkopolskie, opolskie i śląskie. Realizacja obwodnicy umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywności gospodarczej w sąsiedztwie drogi krajowej nr 45 oraz w województwie opolskim. Budowa obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego pozwoli na odciążenie z ruchu tranzytowego istniejących ciągów dróg krajowych nr 42 i nr 45 w centrum tych miast, dając jednocześnie alternatywę w doborze najdogodniejszej trasy przejazdu dla ruchu lokalnego.

    Kalendarium
    7 marca 2017 r. - złożenie wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU)

    9 sierpnia 2018 r. - wydanie DŚU

    16 października 2018 r. - wszczęcie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy robót w systemie Projektuj i buduj

    28 marca 2019 r. - wybór najkorzystniejszej oferty (Mostostal Warszawa)

    20 maja 2019 r. - podpisanie umowy na realizację obwodnicy Praszki w ciągu DK45

    11 grudnia 2020 r. - wydanie decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Praszki
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".