• Autor: kam_ila
    • Wyświetleń: 17613
    • Dodano: 2022-11-11 / 14:38
    • Komentarzy: 6

    Historyczny transport wodno-lądowy wkrótce wyruszy w dalszą drogę

    Do portu Famet w Opolu zostały przetransportowane elementy maszyny TBM, które wkrótce wyruszą na plac budowy do Babicy. Takiego transportu jeszcze nie było!


    Maszyna TBM zostanie wykorzystana do drążenia tunelu o długości ponad 2 km przy budowie S19 Rzeszów Płd.- Babica. Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica w woj. podkarpackim drążony będzie przez specjalną maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m! Ten olbrzymi "kret" transportowany jest z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej ruszą lądem, co może wiązać się z utrudnieniami w ruchu dla użytkowników dróg.

    Taki nietuzinkowy ładunek i jego transport to również wyjątkowe zmiany w organizacji ruchu i czasowe utrudnienia. Transport będzie się odbywał wyłącznie w godzinach nocnych, pomiędzy 22 a 6. Nie zmienia to jednak faktu, że na trasie przejazdu wystąpią pewne utrudnienia. Będzie to związane m.in. z czasowym zwężeniem pasów czy przeniesieniem ruchu na drugą jezdnię. Będą też okresowe wyłączenia z użytkowania danego odcinka drogi czy obiektu, co będzie się wiązało również z lokalnymi objazdami.



    Transport maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine) to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym przygotowywane od wielu miesięcy przez wyspecjalizowane firmy.

    Maszynę rozłożono na części, ale i tak niektóre z jej elementów mają duże rozmiary i wagę, co jest dodatkowym utrudnieniem w transporcie kołowym. Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono.

    Maszyna TBM jest ogromna i będzie składana na placu budowy przy pomocy żurawi gąsienicowych o udźwigu 650 i 300 ton. To nie zmienia faktu, że te części to potężny ładunek, który wymaga specjalistycznego transportu. Duża część elementów maszyny, w tym jej największe fragmenty, wypłynęły statkiem z hiszpańskiego portu Santander i trafiły do Szczecina. Najmniejsze elementy zostaną przetransportowane drogą lądową bezpośrednio z Hiszpanii do Babicy pod Rzeszowem. Mniejsze z elementów przetransportowanych statkiem do Szczecina również zostaną przewiezione drogami na plac budowy S19. Te największe przeładowano na barki i pontony, a następnie spławiono Odrą do Opola. Stąd już transportem drogowym, w trzech konwojach, wyruszą do Babicy.

    Cały transport będzie się składał z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje. Do przewozu największych elementów wykorzystane zostaną zestawy o bezprecedensowych wymiarach - szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniesie 500 ton! Będą się składały z ciągnika balastowego ciągnącego zestaw, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego - pchającego, który będzie zamykał zestaw. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) będą szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m.

    Takie parametry to również wyzwanie dla obiektów drogowych. Cała trasa została zaplanowana, a poszczególne odcinki i obiekty inżynierskie poddane szczegółowym ekspertyzom pod kątem przyjęcia tego niecodziennego transportu.

    Trzeba pamiętać, że obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty) pracują. A gdy taki "gigant" wjedzie na jeden z nich, ten musi "odpocząć", tj. odprężyć się i wrócić do pierwotnego stanu. Eksperci określi ten czas na co najmniej pięć minut. W związku z tym, aby utrzymać odpowiednie przerwy między zestawami, odległości między nimi muszą wynosić co najmniej 850-900 m. To z kolei oznacza, że cały "peleton" będzie liczył ok. 4,5 km długości, czyli czas przejazdu w danym punkcie między pierwszym i ostatnim zestawem będzie wynosił około pół godziny. Transport będzie się poruszał z maksymalną prędkością 10 km/h. Z uwagi na gabaryty i planowaną prędkość jeden przejazd będzie trwał ok. 20-25 dni. Ostatni z transportów dotrze na plac budowy najpóźniej z końcem stycznia przyszłego roku.

    UWAGA! PLAN TRANSPORTU I UTRUDNIENIA!

    Data: noc z 11 na 12 listopada (piątek/sobota)

    Trasa przejazdu 

    Kolumna pojazdów wyjedzie z Portu Famet w piątek (11 listopada) o godz. 22:00 i poruszać się będzie ul. Berylową i Oświęcimską. Kolejno drogą wojewódzką nr 423 (DW423) konwój przejedzie przez miejscowości Przywory i Chorula oraz dalej DW424 w kierunku wjazdu na autostradę A4 w okolicach węzła Krapkowice. Dzienny postój zaplanowano na tymczasowej drodze dojazdowej.

    Spodziewane utrudnienia 

    Na tym odcinku transport będzie się poruszał między godziną 22:00 a 2:00 z maksymalną prędkością 10 km/h, całą szerokością jezdni, zajmując dwa pasy ruchu.

    W miarę możliwości prosimy kierowców o korzystanie z tras alternatywnych.

    Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem.
    Data: noc z 12 na 13 listopada (sobota/niedziela)

    Trasa przejazdu 

    W sobotę (12 listopada) o godz. 22:00 kolumna pojazdów wjedzie na autostradę A4 na wysokości węzła Krapkowice. W tym czasie autostrada A4 (km 249) zostanie zamknięta pomiędzy węzłami Opole Południe i Krapkowice w obu kierunkach na ok. godzinę. Bieżące informacje o utrudnieniach będą wyświetlane na tablicach zmiennej treści ze wskazaniem węzłów, na których można będzie zjechać na drogi alternatywne.
    Od godzin popołudniowych, w sobotę (12 listopada), wystąpią na tym odcinku (km 249) utrudnienia związane z demontażem barier ochronnych w pasie rozdziału. W kierunku Katowic i Wrocławia nastąpi zwężenie lewego pasa ruchu - kierowcy będą mogli się poruszać prawym pasem. Taka zmiana organizacji ruchu będzie obowiązywała do wczesnych godzin porannych w niedzielę (13 listopada).

    Na wysokości Góry św. Anny (około godz. 00:30) zaplanowano 45-minutowy postój konwoju. Około godziny 3:00 (13 listopada) konwój z elementami maszyny TBM wjedzie na teren województwa śląskiego, gdzie postój dzienny zaplanowano na parkingu za PPO Żernica.

    Spodziewane utrudnienia 

    Na odcinku woj. opolskiego w ciągu autostrady A4 transport będzie się poruszał między godziną 22:00 a 3:00 rano z maksymalną prędkością 10 km/h, całą szerokością jezdni.

    W miarę możliwości prosimy kierowców o korzystanie z tras alternatywnych. 
    Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną oraz piloci kierujący ruchem.


    Data: noc z 13 na 14 listopada (niedziela/poniedziałek)

    Trasa przejazdu 

    W niedzielę (13 listopada) około godziny 22:00 transport rusza dalej i będzie trwał aż do dotarcia do następnego miejsca postoju wyznaczonego na MOP Woźniki, co planowane jest w godzinach porannych 14 listopada (poniedziałek). Z przejazdem po tym odcinku wiążą się największe utrudnienia w województwie śląskim. Kolumna transportowa bowiem przejedzie przez największy w Polsce węzeł autostradowy na połączeniu A4 i A1 w Gliwicach.

    Spodziewane utrudnienia

    Już 10 listopada (czwartek) została wyłączona z ruchu łącznica węzła Sośnica Gliwice na relacji A4 z kierunku Wrocławia w kierunku A1 do Łodzi. Jej wyłączenie z ruchu spowodowane było koniecznością demontażu kolidującej z transportem infrastruktury autostrady, między innymi jej oświetlenia. Objazd wyznaczono łącznicami węzła w kierunku Gliwice a dalej w kierunku Łodzi. Usunięcie tej zmiany organizacji ruchu nastąpi 16 listopada (środa).

    Zachowaj ostrożność! 

    Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono. Apelujemy do wszystkich kierowców o ostrożność i stosowanie się do znaków oraz wprowadzanej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu. 

    Zdjęcie (1/24)

    (Fot. GDDKIA)

    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2022-11-13 20:54:29 [46.205.213.*] id:1651609  
    neon: Napisał postów [2749], status [Szycha] Reputacja
    ITD może zatrzymać transport z uwagi na za duży ciężar.

    Nick:
    Treść:
    2022-11-11 14:46:53 [46.134.104.*] id:1651533  
    kemotazi: Napisał postów [540], status [starszy pismak] Reputacja
    Rzeki w Polsce są za mało wykorzystywane, a potencjał jest.

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [2]
    2022-11-11 19:59:00 [62.216.202.*] id:1651544  
    Jerry: Napisał postów [4768], status [VIP] Reputacja
    Bo są za płytkie.
    2022-11-12 08:50:52 [46.134.104.*] id:1651554  
    kemotazi: Napisał postów [540], status [starszy pismak] Reputacja
    Ciekawe, że kilka dekad temu to nie był problem.
    2022-11-11 15:03:42 [194.29.182.*] id:1651534  
    Balaenoptera: Napisał postów [119], status [młodszy wyjadacz] Reputacja
    Jest w naszym słowniku takie słowo jak wkrótce. Zachęcam do czytania

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2022-11-11 16:03:04 [46.134.4.*] id:1651537  
    Polpha: Napisał postów [9640], status [VIP] Reputacja
    I tak dobrze, ze napisane przez Ó