Największe elementy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica (woj. podkarpackie), zakończyły swoją podróż i dotarły na plac budowy. Przypomnijmy, że ten wyjątkowy transport rozpoczął się 11 listopada w Porcie Famet w Opolu.
Transport maszyny TBM to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym, przygotowywane od wielu miesięcy przez wyspecjalizowane firmy.
Cały transport będzie się składał z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje, o czym szczegółowo już pisaliśmy na początku listopada. Pierwszy rozpoczął swoją podróż 11 listopada o godzinie 22.00 i we wtorek 29 listopada w godzinach porannych dotarł do celu, czyli na plac budowy w Babicy.
Ładunek przejechał trasę liczącą ok. 750 km. Rozpoczął podróż po drogach województwa opolskiego, następnie przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie dotarł na miejsce budowy na Podkarpaciu. Transport przejechał m.in. autostradą A4, dalej przez węzeł Gliwice Sośnica wjechał na A1, a następnie poruszał się po S8 w kierunku Warszawy. Dalej, mostem w ciągu S2 przekroczył Wisłę i drogą ekspresową S17 i S12 dotarł do Lublina. Stąd skierował się na S19 i w okolicach Rzeszowa na obecną DK19, aby dotrzeć na plac budowy odcinka szlaku Via Carpatia.
Cała operacja przebiegła bardzo sprawnie i zgodnie z założonym harmonogramem. Udało się skutecznie ograniczyć utrudnienia na trasie przejazdu.
Jeden transport się zakończył, a za chwilę rusza kolejny. W nocy z 2 na 3 grudnia wyruszy konwój, który będzie wyglądał niemal identycznie jak ten pierwszy. Największy element tego transportu (napęd główny maszyny) będzie niewiele węższy, jednak jego waga to około 240 ton! Trasa przejazdu i utrudnienia z nią związane będą tożsame z tymi, jakie generował pierwszy transport, który dzisiaj osiągnął cel podróży.
Trzeci konwój, składający się z czterech zestawów, ruszy w styczniu. Będzie to jednak transport znacznie mniejszych części maszyny TBM. Nie będzie on generował utrudnień w ruchu i zostanie podzielony na dwie noce.
Przypominamy, że wybór trasy nie jest przypadkowy. To parametry ładunku i konkretnych obiektów inżynierskich były kluczowe dla takiego wyboru.
Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem oraz obstawa Policji.
Podczas przejazdu drugiego konwoju, podobnie jak to miało miejsce przy okazji pierwszego, będziemy w codziennych raportach informować o kolejnych etapach i utrudnieniach, jakie będzie on generował.
Apelujemy do wszystkich kierowców o ostrożność i stosowanie się do znaków oraz wprowadzanej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu. Przejazd pierwszego transportu wywołał olbrzymie zainteresowanie, a w wielu miejscach, pomimo zimna i późnej pory, gromadziły się tłumy widzów. Apelujemy do nich o rozwagę, parkowanie pojazdów tak, by nie utrudniały przejazdu kolumny, i rozwagę przy robieniu zdjęć czy nagrywaniu filmów.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
2022-12-01 20:39:37 [84.28.87.*] id:1652678 Kiritacja: Napisał postów [12], status [nowy]
Tak sobie myślę, czy nie lepiej było wykorzystać rzekę Wisłę do takiego
transportu? Transportowali to przez całą Polskę od morza do Gór drogami,
zamiast wykorzystać wygodniejszą rzekę i dopiero na końcowym odcinku
skorzystać z drogi lądowej.
Pokaż -
Ukryj Odpowiedzi [1]
2022-12-01 21:15:45 [5.173.32.*] id:1652681 KubaXY: Napisał postów [3344], status [Szycha]
A poziom Wisly w kazdym miejscu na tych odcinkach znasz ?
2022-12-01 21:02:22 [83.26.68.*] id:1652680 [moderacja]: Napisał postów [5277], status [VIP]
[moderacja]
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
Kiritacja: Napisał postów [12], status [nowy]
Tak sobie myślę, czy nie lepiej było wykorzystać rzekę Wisłę do takiego transportu? Transportowali to przez całą Polskę od morza do Gór drogami, zamiast wykorzystać wygodniejszą rzekę i dopiero na końcowym odcinku skorzystać z drogi lądowej.