- Autor: kam_ila
- Wyświetleń: 1904
- Dodano: 2022-12-08 / 15:14
- Komentarzy: 2
Największa inicjatywa rowerowa w regionie
Jazda na rowerze to jedna z najprzyjemniejszych i najzdrowszych form spędzania wolnego czasu. Coraz więcej osób wybiera rower jako główny środek transportu do pracy, na zakupy i aby spędzić czas z rodziną i przyjaciółmi. Dlatego w samorządzie województwa pojawiła się inicjatywa "Opolskie na rowery".
Skąd pomysł na "Opolskie na rowery"?
Na rowery wsiadają też najmłodsi korzystając z dwóch kółek w drodze do szkoły i na plac zabaw. - Wiatr we włosach i szybka jazda mogą mieć jednak również negatywne następstwa. Brak znajomości zasad bezpiecznej jazdy na rowerze to jedna z przyczyn najgroźniejszych wypadków z udziałem rowerzystów. Z drugiej strony, stale rosnąca liczba rowerzystów wymaga dobrze przygotowanych nawierzchni i tworzenia nowych ścieżek rowerowych w regionie - podkreśla Andrzej Buła, marszałek województwa opolskiego.
Dlatego wspólnie z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego rozpoczęliśmy inicjatywę "Opolskie na rowery" dedykowaną uczniom szkół podstawowych - wyjaśnia Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa. Bus wypełniony kaskami rowerowymi, kamizelkami wraz z mobilnym miasteczkiem rowerowym ruszył w trasę po województwie i odwiedził kilkadziesiąt szkół podstawowych. W tym samym czasie w urzędzie marszałkowskim tworzona była polityka rowerowa województwa opolskiego oraz trwały przygotowania do największej w historii inwentaryzacji rowerowej w regionie.
2000 km możliwości
W 2020 roku rozpędził się już na dobre projekt "Opolskie na rowery". Dzięki funduszom unijnym możliwe stało się przygotowanie profesjonalnej i, co najważniejsze - potwierdzonej w terenie, inwentaryzacji tras rowerowych - podkreśla Remigiusz Widera, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki, UMWO. Jej wykonawcy pokonali na rowerach niemal 2000 kilometrów. W konsultacjach na kilku etapach tego projektu uczestniczyło około 500 osób, przedstawiciele różnych środowisk i mieszkańcy regionu. To wszystko posłużyło do opracowania koncepcji zintegrowanej sieci tras rowerowych województwa opolskiego przez konsorcjum firm Velo Tobiasza Nykamowicza i Neuteno Jacka Ziebury - https://www.opolskie.pl/wp-content/uploads/2022/05/koncepcja.opolskie.v.2.1.pdf
Po co to wszystko?
- Wypracowanie koncepcji rozwoju ścieżek rowerowych w województwie opolskim to bardzo ważny argument do rozmowy o środkach unijnych - podkreśla marszałek Andrzej Buła. W ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2021-2027 Unia Europejska stawia bardzo duży nacisk na sieciowanie i zieloną gospodarkę. Co to oznacza dla przeciętnego Kowalskiego?
Jazda na rowerze to ekologiczny i bezemisyjny środek transportu, co w mocnym uproszczeniu oznacza, że stanowi element zielonej gospodarki. Sieciowanie jest jednak już bardziej skomplikowane, ale uzasadnione. Jeśli ma powstać trasa rowerowa, która kończy się po 10 km w powiecie kluczborskim i dotarcie do innej trasy wybudowanej w powiecie brzeskim to około 150 km drogą wojewódzką, przy której nie będzie ścieżki rowerowej, to cała wycieczka rowerowa przestaje być atrakcyjna ...i bezpieczna - wyjaśnia Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa. Stąd też budowa nowych ścieżek powinna być powiązana ze stworzoną siecią tras rowerowych w regionie, tak aby stworzyć jedną i spójną sieć. Stworzona dzięki realizacji projektu koncepcja będzie stanowić podstawę - taki drogowskaz dla samorządów starających się o środki unijne - do rozbudowy ścieżek rowerowych w ramach nowej perspektywy unijnej.
A to nie wszystko!
Dodatkowo w ramach projektu wspólnie z mieszkańcami wybrano projekt budowy Miejsc Odpoczynku Rowerzysty tzw. MOR-u, który będzie wykorzystywany każdorazowo przy budowie MOR-ów. Powstał także spójny system znakowania tras. Znaki rowerowe docelowo będą umieszczone na wszystkich trasach rowerowych w województwie.
Już dzisiaj jedźmy na wycieczkę rowerową
Tras rowerowych będzie przybywać, ale już dzisiaj województwo może pochwalić się pięknymi trasami rowerowymi, o których istnieniu mieszkańcy często nie wiedzą. Dlatego właśnie wspólnie z Przemysławem Supernakiem, podróżnikiem i rowerzystą, stworzyliśmy przewodnik rowerowy po wybranych trasach rowerowych w regionie - wyjaśnia Agnieszka Okupniak, dyrektor Departamentu Współpracy z Zagranicą i Promocji Regionu. Przewodnik wydany w formie papierowej oraz elektronicznej prezentuje 25 tras rowerowych o różnym poziomie trudności po województwie opolskim wraz z możliwością wgrania tych tras na urządzenia mobilne (tzw. ślad GPS).
Opolskie na rowery!
Realizacja inicjatywy "Opolskie na rowery" oraz stworzenie koncepcji ścieżek rowerowych pokazują, że województwo "rozkręciło się" na dobre i stało się gotowe do kolejnego milowego kroku - a jest o co walczyć. Każdy z nas chce żyć w czystym środowisku i cieszyć się dobrym zdrowiem, a do tego rower nadaje się najlepiej!
Zarząd Województwa Opolskiego składa podziękowania wszystkim osobom zaangażowanym w tworzenie i realizację koncepcji tras rowerowych województwa opolskiego. Bez waszej pomocy, ciężkiej pracy oraz przede wszystkim pasji i wytrwałości nie udałoby się zrealizować tak wysokiej jakości produktu i osiągnąć rezultatów. Liczymy na dalszą współpracę i ...widzimy się na ścieżkach rowerowych!
Zdjęcie (1/2)
(Fot. UMWO)
Następne
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
Papitan: Napisał postów [6], status [nowy]
Może warto zacząć od budowy dróg dla rowerów z prawdziwego zdarzenia w Opolu. Nikt przecież nie będzie jeździł do pracy na rowerze z Kluczborka do Brzegu, a z Malinki do centrum już jak najbardziej. Brak ścieżki na Żeromskiego, Reymonta, na Ozimskiej nagle się kończy i trzeba albo jechać chodnikiem (wbrew przepisom) albo zejść z roweru, przejść po pasach i jechać dalej na centymetry obok samochodów. Przykładów można mnożyć, ale widocznie prezydent miasta z rowerami nie na wiele wspólnego. Dużo pracy przed miastem.