• Autor: kam_ila
    • Wyświetleń: 3624
    • Dodano: 2022-12-31 / 12:04
    • Komentarzy: 0

    Rok 2022 na drogach krajowych woj. opolskiego

    Wśród zadań realizowanych przez GDDKiA na terenie woj. opolskiego prowadzone są prace przy budowie nowych tras, których realizacja wpłynie na poprawę przepustowości sieci dróg krajowych. Jest to m.in. blisko 25-kilometrowy odcinek S11. W 2022 roku zakończono rozbudowę trzech odcinków dróg krajowych - DK39, DK41 oraz DK45.


    7 listopada br. udostępniono kierowcom obwodnicę Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK40 o długości ponad 14 km. Dzięki zrealizowaniu tej inwestycji wyprowadzony został ruch tranzytowy zarówno z Kędzierzyna-Koźla, jak i z Ujazdu. Znacznie poprawił się komfort jazdy i bezpieczeństwo kierowców poruszających się tą trasą. W znaczny sposób skraca się czas podróżujących na odcinku pomiędzy województwem opolskim i śląskim oraz w ruchu międzynarodowym między Polską a Czechami. Inwestycja była dofinansowana ze środków UE. Zgodnie z podpisaną umową wysokość dofinansowania UE stanowiła 207 801 497,82 zł, przy całkowitym koszcie projektu w wysokości 272 424 300 zł.

    Nowe odcinki dróg w budowie i przygotowaniu

    W ramach realizowanych zadań bardzo istotnym dla naszego województwa jest budowa pierwszego odcinka trasy ekspresowej S11, czyli obwodnicy Olesna na odcinku prawie 25 km (docelowo S11 na terenie woj. opolskiego będzie miała ok. 56 km). Poza tym trwa budowa obwodnicy Praszki w ciągu DK45.

    S11 obwodnica Olesna (24,5 km)

    Aktualne zaawansowanie dla tej inwestycji wynosi 80 proc. Od połowy grudnia rozpoczyna się przerwa zimowa, ale wykonawcy w przypadku sprzyjających warunków atmosferycznych mogą realizować część robót z uwzględnieniem reżimów technologicznych.

    Roboty ziemne w zakresie wykopów, nasypów oraz wzmocnienia podłoża w ciągu trasy głównej oraz dróg poprzecznych są na końcowym etapie. Warstwa podbudowy bitumicznej jest już widoczna na znacznym odcinku trasy głównej. Tam, gdzie jest taka możliwość, kierujemy już ruch na wykonane obiekty mostowe. Na pozostałych prowadzone są prace wykończeniowe.

    Finał prac zaplanowano w drugim kwartale 2023 r.

    DK45 obwodnica Praszki (12,7 km)

    Aktualne zaawansowanie dla tej inwestycji wynosi 85 proc. Wykonawca zakończył prace związane z układaniem poszczególnych warstw nawierzchni - wiążącej i ścieralnej na trasie głównej. Na kilku odcinkach trasy głównej widoczne jest już oznakowanie poziome wykonane w technologii grubowarstwowej. Na jezdniach dodatkowych finalizowane jest układanie warstwy ścieralnej. Trwa montaż elementów infrastruktury drogowej - barier ochronnych oraz ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych oraz ogrodzeń w ciągu trasy głównej. Prowadzone są prace przy budowie rond, na których częściowo odbywa się już ruch.

    Finał prac zaplanowano w drugim kwartale 2023 r.

    W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na terenie woj. opolskiego przygotowywana jest dokumentacja dla czterech inwestycji. Trwają prace studialno-koncepcyjne dla obwodnicy Brzegu w ciągu DK39, Prudnika w ciągu DK41, Sidziny w ciągu DK46 oraz obwodnicy Lędzin w ciągu DK46. Dla obwodnicy Brzegu w ciągu DK39 trwa procedura wydawania pierwszej, kluczowej decyzji administracyjnej - decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

    Droga ekspresowa S11

    Droga ekspresowa S11 Kępno - granica woj. opolskiego i śląskiego (z wyłączeniem obwodnicy Olesna) posiada ostateczną DŚU. Będzie to droga ekspresowa, dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Przeanalizowane zostały cztery warianty przebiegu trasy głównej o długości od 44,2 do 46,9 km. W sierpniu 2021 r. dla tego zadania otrzymaliśmy DŚU dla wariantu W2B o długości 45,8 km, która definiuje korytarz przyszłej drogi ekspresowej S11. Pod koniec listopada br. decyzja ta po rozpatrzeniu wniesionych odwołań stała się ostateczna.

    Zakończono prace przy remoncie A4

    Od 2013 r. wyremontowano całość opolskiego odcinka autostrady A4 (około 170 km w podziale na jezdnię północną i południową). W latach 2021-2022 wyremontowano jezdnię południową (w kierunku do Katowic) na odcinku o długości około 17,5 km oraz jezdnię północną (w kierunku do Wrocławia) na odcinku o długości około 12,1 km. W ramach prac wymieniono również nawierzchnię na węźle Kędzierzyn-Koźle i Strzelce Opolskie. Ze względu na znaczny zakres robót zadanie było realizowane od III kw. 2021 r. do III kw. 2022 r. Remont autostrady A4 obejmował wymianę warstwy wiążącej i ścieralnej, a w niektórych miejscach również wymianę podbudowy. Na przejazdach awaryjnych zamontowano bariery linowe, a na nowej nawierzchni ułożono oznakowanie poziome wykonane w technologii grubowarstwowej. Remont obejmował także wymianę barier betonowych, budowę systemu odwodnienia drogi oraz prace na czternastu obiektach mostowych.

    W tym roku zakończono prace przy rozbudowach trzech odcinków (DK39 Smarchowice Wielkie - Namysłów, DK41 Wierzbięcice, DK45 Rogów Opolski - węzeł Opole Południe) o łącznej długości 8,3 km i wartości robót ponad 60 mln zł. Dla kolejnych trzech zadań prace są w trakcie. Dwa z nich są realizowane w ciągu drogi krajowej nr 46, a kolejne na odcinku DK45. Dla każdej z inwestycji istotnym elementem jest dostosowanie konstrukcji nawierzchni do nośności 11,5 t/oś.

    DK45 Praszka - granica woj. opolskiego i łódzkiego (6,8 km)

    Wykonawca sfinalizował prace związane z wymianą warstw konstrukcyjnych jezdni wraz z ułożeniem nawierzchni. Zakończono budowę ścieżki pieszo-rowerowej wraz z przebudową chodników w miejscowości Sołtysy i Wierzbie. Wybudowano bądź przebudowano zatoki autobusowe oraz przepusty drogowe.

    Zakończenie inwestycji planowane jest w II kwartale 2023 r.

    DK46 granica woj. opolskiego i dolnośląskiego - obwodnica Kamienicy - Paczków (5,7 km)

    Aktualne zaawansowanie prac dla tego zadania pomiędzy granicą województwa opolskiego i dolnośląskiego poprzez obwodnicę Kamienicy do początku obwodnicy Paczkowa wynosi nieco ponad 60 proc. Wykonawca ​realizuje końcowy zakres robót ziemnych, prowadzi także prace związane z budową odwodnienia. W ciągu trasy głównej ułożono warstwę podbudowy z kruszywa oraz warstwę podbudowy betonowej wraz z nawierzchnią betonową.​

    W rozwiązaniach projektowych przyjęto wykonanie nawierzchni jezdni w dwóch technologiach. Nawierzchnia drogi na odcinku 4,3 km jest wykonana z betonu cementowego, natomiast na pozostała część (ok. 1,5 km) jest mineralno-bitumiczna.

    Zakończenie prac planowane jest w drugiej połowie 2023 r.

    DK46 Nysa - Pakosławice (6,1 km)

    Inwestycja obejmuje rozbudowę drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) do przekroju dwujezdniowego, dwupasowego w każdym kierunku. Powstaną nowe obiekty mostowe nad rzekami Cielnicą oraz Korzkiew, rozbudowane zostaną cztery skrzyżowania, w tym rondo na skrzyżowaniu DK46 z DW401.

    Wykonawca kontynuuje prace przygotowawcze - wycinkę, odhumusowanie terenu, rozbiórki kolidujących obiektów. Trwają także roboty branżowe związane z przebudową kolizji w zakresie infrastruktury technicznej.

    Zakończenie prac planowane jest w drugiej połowie 2024 r.

    Zdjęcie (1/10)

    (Fot. GDDKiA)

    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".