- Autor: kam_ila
- Wyświetleń: 5685
- Dodano: 2023-02-14 / 15:28
- Komentarzy: 9
Naukowcy Politechniki Opolskiej zaprezentowali quada napędzanego sprężonym azotem
Quad napędzony sprężonym azotem wyjechał z Katedry Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej. To jednak dopiero początek z wielu zastosowań układu pneumatyczno-hydraulicznego, który opracowali nasi naukowcy.
Prace nad prototypem trwały blisko pięć lat. - W pierwszej kolejności chcieliśmy sprawdzić rozwiązanie tajwańskiego naukowca Dien Shaw. To także wynalazca, który ma na swoim koncie wiele patentów i szeroką wiedzę. Naszą uwagę zwróciło jedno z jego rozwiązań - pneumatyczno-hydrauliczne. Jest ono ciekawe z tego względu, że zachodzi w nim konwersja energii pneumatycznej na hydrauliczną w tak zwanych konwerterach energii. Początkowo postanowiliśmy je tylko przetestować. Ostatecznie rozwiązanie to rozwinęliśmy, a w następstwie tego zbudowaliśmy układ napędowy i uruchomiliśmy pojazd - informuje prof. Sebastian Brol z Katedry Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej.
- Quad został wyposażony w układ napędowy pneumatyczno-hydrauliczny, który wykorzystuje sprężony gaz jako magazyn energii. Następnie energia zgromadzona w gazie zostaje wykorzystana do tego, żeby przepchać ciecz hydrauliczną poprzez układ napędzając w ten sposób silnik hydrauliczny. Mamy zatem połączone dwa rozwiązania, które są pneumatyczne i hydrauliczne, stąd nazwa: układ pneumatyczno-hydrauliczny - tłumaczy dr inż. Rafał Czok z Katedry Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej. - W quadzie jest sterowanie modułowe, jeżeli coś się zepsuje to wymieniamy jeden moduł. To ułatwia badania, rozszerzenie ewentualnego sterowania o elementy, które były potrzebne dla kolejnych algorytmów. Od strony programowej wykonaliśmy cztery algorytmy sterowania, dla każdego z nich ma inną sprawność, a to przekłada się na lepsze bądź gorsze wykorzystanie zgromadzonej energii w sprężonym azocie - dodaje dr inż. Piotr Mróz.
- Nauczyliśmy się sterować pojazdem, dobierać jego konstrukcję w zależności od rodzaju sterowania. Dr inż. Piotr Mróz i dr inż. Rafał Czok wykonali fantastyczną pracę, ponieważ przedstawili i opisali wszystkie czynniki niezbędne do właściwego zaprojektowania takiego układu pneumatyczno-hydraulicznego zgodnie z przyjętymi kryteriami. W trakcie pracy zaobserwowaliśmy wiele zjawisk, które do tej pory nie były opisywane w obszarze nauki, a były to zjawiska związane z konwersją energii, mowa m.in. o duszeniu i dławieniu konwertera. Zwrócono uwagę także na tzw. efekt serpentyny, one wszystkie związane są zarówno ze sterowaniem jak i powiązane z konstrukcją układu - wylicza prof. Sebastian Brol.
Układ pneumatyczno-hydrauliczny świetnie się sprawdził jako napęd quada, ale to początek możliwości jego zastosowań. - Takie urządzenia są bardzo dobre dla ciężarówek, kiedy trzeba wydatkować dużo energii w krótkim czasie. To rozwiązanie również może być stosowane w układach stacjonarnych, np. tam, gdzie trzeba zrobić rozruch wielkiego silnika z wielkimi obciążeniami początkowymi. Nadaje się do transportu bliskiego oraz dla układów hybrydowych, szczególnie tam, gdzie jest ciepło odpadowe- informuje prof. Sebastian Brol.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
muerte: Napisał postów [4], status [żółtodziób]
5 lat myśleli. A butla na pasach...