- Autor: kam_ila
- Wyświetleń: 3166
- Dodano: 2023-02-15 / 09:45
- Komentarzy: 4
Naukowiec Politechniki Opolskiej poprawił komfort podróży autokarem
(Fot. Politechnika Opolska)
Prof. Marian Bartoszuk opracował innowacyjny system, który znacznie poprawi komfort pasażerów rejsowych i turystycznych autokarów. Wynalazek naukowca właśnie został opatentowany.
- Lubię jeździć w dalekie trasy, poznawać ciekawe kraje. Swego czasu byłem w Albanii. Powrotna podróż do Polski autokarem trwała ponad 28 godzin. W pewnym momencie jeden z pasażerów musiał skorzystać z toalety. Z kabiny WC na cały autobus szybko rozprzestrzenił się fetor. Nie dość, że tak długa podróż sama w sobie jest męcząca, to przez wyziewy stała się dodatkowo uciążliwa. Zacząłem myśleć, jak można temu zaradzić - wspomina prof. Marian Bartoszuk z Katedry Technologii Maszyn i Materiałoznawstwa Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej, który opracował innowacyjny system wentylacji autobusowych toalet.
Właśnie zdobył patent. - To uciążliwy problem, który dotyczy wszystkich pasażerów. Chyba każdy z nas wsiadając do autokaru rejsowego już automatycznie wybiera miejsce jak najdalej od kabiny toaletowej. Wiadomo oczywiście, dlaczego. Zwłaszcza na dłuższej trasie pojawiają się wyziewy. Kierowca, personel prosi, żeby korzystać z toalet na postojach, które są częste. Ale nierzadko dochodzi do sytuacji awaryjnych, tego się nie uniknie. Z mojego rozwiązania można korzystać cały czas. Może być używany nie tylko w rejsowych autobusach, ale także np. w szynobusach. Sprawdza się w pojazdach z silnikiem spalinowym - podkreśla prof. Marian Bartoszuk.
- Obecnie w ściance autobusowej toalety umieszczony jest wywietrznik. Podczas jazdy powietrze pobierane jest do środka kabiny, tworzy się delikatne nadciśnienie i teoretycznie wszystko powinno ulatywać przez ten sam wywietrznik. Jednak to nie zawsze się sprawdza. Wystarczy wiatr boczny albo inne zawirowania i powietrze z powrotem jest wtłaczane do autobusu razem z toaletowymi wyziewami. Moje rozwiązanie polega m.in. na zaślepieniu wywietrznika, wówczas powietrze z toalety pobierane jest przez silnik, który potrzebuje do pracy powietrza. Takie rozwiązanie wpisuje się w ideę projektowania zrównoważonego, gdyż nie trzeba montować dodatkowego silnika, wszystko odbywa się na jednym napędzie - tłumaczy prof. Marian Bartoszuk, który przyznaje, że praca nad opatentowaniem wynalazku jest wymagająca.
- Na początku jest oczywiście pomysł, który trzeba doprecyzować, udoskonalać. Mogłem liczyć na solidne wsparcie naszej pani rzecznik patentowej. Dzięki temu nie było żadnych zastrzeżeń do patentu, żadnych pytań, próśb o wyjaśnienie - relacjonuje naukowiec.
- To bardzo ciekawy patent, który ma szansę powszechnego zastosowania. Realizacja opatentowanego rozwiązania zapewnia stały, ukierunkowany przepływ powietrza przez przestrzeń kabiny toalety, co sprawia, że jest ona wentylowana w sposób ciągły. Oczywiście, w trakcie pracy silnika spalinowego - podkreśla mgr Wiesława Surmiak, rzecznik patentowy Politechniki Opolskiej. Tym, żeby wynalazek naukowca Politechniki Opolskiej znalazł zastosowanie zajmuje się Centrum Transferu Technologii. - Zainteresowanie wynalazkiem już jest. Rozpoczynamy pierwsze rozmowy z przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją autobusów - mówi mgr Piotr Sterniuk z Centrum Transferu Technologii Politechniki Opolskiej.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
Dynamic: Napisał postów [199], status [starszy wyjadacz]
Wspaniałych naukowców ma ten kraj.