Klasyfikacja smarów NLGI
W celu ułatwienia wyboru produktu smarnego o odpowiednim poziomie twardości powstała specjalna klasyfikacja tego typu środków NGLI. Obejmuje ona dziewięć stopni twardości, od najniższego, który w konsystencji przypomina olej roślinny, do najtwardszego, który strukturą zbliżony jest do tradycyjnego sera typu cheddar. W przypadku smar do centralnego smarowania wymagany poziom twardości zwykle mieści się w granicach klasyfikacji NGLI 1-2. Smary określane jako średnio twarde, klasyfikowane przez symbol NGLI 3, są już nieodpowiednie - pod pewnymi warunkami mogą być stosowane w łożyskach tocznych. Smary pierwszych stopni twardości, które są zbyt płynne, również są nieodpowiednie. Dość rzadkiego smaru do układów centralnego smarowania w klasie twardości NGLI 0 używa się m.in. w przekładaniach zębatych pracujących pod dużym obciążeniem.
Płynność smarów a układy centralnego smarowania
W celu przyspieszenia prac związanych z konserwacją złożonych maszyn i różnego rodzaju urządzeń stosuje się specjalne rozwiązanie polegające na montażu systemu, który pozwala rozprowadzić środek smarny, czyli smar do centralnego smarowania, z jednego punktu do wielu elementów mechanicznych wymagających smarowania. Dzięki temu użytkownik nie musi każdego elementu smarować oddzielnie, co przyspiesza i zdecydowanie ułatwia konserwację. Przepływ środka smarnego w takim układzie wymaga jednak stosowania smaru o mniejszej gęstości. Półpłynne smary do centralnego smarowania są rzadkie, ale posiadają wszelkie właściwości typowe dla uniwersalnych smarów litowych. Ograniczają tarcie, zabezpieczają metalowe części przed korozją i degradującym działaniem wysokiej temperatury.
W większości układów centralnego smarowania stosuje się smary półpłynne w klasie twardości NGLI 2. W niektórych sytuacjach zalecane jest jednak użycie rzadszego smaru do smarowania centralnego lub środka nieco gęstszego, zbliżonego konsystencją do uniwersalnego smaru litowego ŁT43. Wszystko zależy od właściwości konkretnego układu i warunków, w jakich pracuje smarowana maszyna, pojazd lub urządzenie.