• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 312
    • Dodano: 2023-02-18 / 19:22
    • Komentarzy: 0
    • Artykuł sponsorowany

    Dlaczego do układów centralnego smarowania nie nadają sie smary uniwersalne?

    Najpopularniejszym rodzajem smaru powszechnie stosowanego w motoryzacji i szeroko pojętej branży maszynowej jest smar litowy ŁT43 o średniej twardości. To produkt niezwykle uniwersalny, utrzymujący wysokie zdolności smarne w szerokim zakresie temperatur stosowania, odporny na wodę, wykazujący dobre właściwości antykorozyjne, ale dość gęsty. Smar do centralnego smarowania musi mieć mniejszą gęstość, by mógł przepływać przez wąskie kanaliki i penetrować elementy mechaniczne narażone na tarcie.

    Klasyfikacja smarów NLGI

    W celu ułatwienia wyboru produktu smarnego o odpowiednim poziomie twardości powstała specjalna klasyfikacja tego typu środków NGLI. Obejmuje ona dziewięć stopni twardości, od najniższego, który w konsystencji przypomina olej roślinny, do najtwardszego, który strukturą zbliżony jest do tradycyjnego sera typu cheddar. W przypadku smar do centralnego smarowania wymagany poziom twardości zwykle mieści się w granicach klasyfikacji NGLI 1-2. Smary określane jako średnio twarde, klasyfikowane przez symbol NGLI 3, są już nieodpowiednie - pod pewnymi warunkami mogą być stosowane w łożyskach tocznych. Smary pierwszych stopni twardości, które są zbyt płynne, również są nieodpowiednie. Dość rzadkiego smaru do układów centralnego smarowania w klasie twardości NGLI 0 używa się m.in. w przekładaniach zębatych pracujących pod dużym obciążeniem.

    Płynność smarów a układy centralnego smarowania

    W celu przyspieszenia prac związanych z konserwacją złożonych maszyn i różnego rodzaju urządzeń stosuje się specjalne rozwiązanie polegające na montażu systemu, który pozwala rozprowadzić środek smarny, czyli smar do centralnego smarowania, z jednego punktu do wielu elementów mechanicznych wymagających smarowania. Dzięki temu użytkownik nie musi każdego elementu smarować oddzielnie, co przyspiesza i zdecydowanie ułatwia konserwację. Przepływ środka smarnego w takim układzie wymaga jednak stosowania smaru o mniejszej gęstości. Półpłynne smary do centralnego smarowania są rzadkie, ale posiadają wszelkie właściwości typowe dla uniwersalnych smarów litowych. Ograniczają tarcie, zabezpieczają metalowe części przed korozją i degradującym działaniem wysokiej temperatury.

    W większości układów centralnego smarowania stosuje się smary półpłynne w klasie twardości NGLI 2. W niektórych sytuacjach zalecane jest jednak użycie rzadszego smaru do smarowania centralnego lub środka nieco gęstszego, zbliżonego konsystencją do uniwersalnego smaru litowego ŁT43. Wszystko zależy od właściwości konkretnego układu i warunków, w jakich pracuje smarowana maszyna, pojazd lub urządzenie.

    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".