• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 2791
    • Dodano: 2024-07-14 / 15:00
    • Komentarzy: 4

    Coraz więcej kierowców latem jeździ na oponach zimowych. Czym to grozi?

    Fot. Canva

    Jeżdżenie w sezonie letnim na zimówkach jest niebezpieczne, zwłaszcza gdy za kółkiem siedzi młody kierowca. Wystarczy jeden błąd i nieszczęście gotowe.

    Przez lata narosło wiele mitów na temat jeżdżenia latem na oponach zimowych. Jednym z najpopularniejszych jest przekonanie, że takie ogumienie może skrócić drogę hamowania, ponieważ lepiej "klei się" do nawierzchni. W rzeczywistości jest odwrotnie, a miękkość opony zimowej sprzyja odkształceniom ogumienia.
    To prowadzi do słabszej przyczepności i pogorszenia stabilności pojazdu i w rezultacie może wydłużyć drogę hamowania nawet o jedną czwartą. To poważny problem, szczególnie przy dużych prędkościach.

    Wysokie letnie temperatury mogą przegrzewać opony zimowe i prowadzić do ich deformacji, pęknięć i innych uszkodzeń. Zmniejsza to żywotność ogumienia nawet o 60 proc.

    Poza tym bieżnik opon letnich projektowany jest pod kątem jak najskuteczniejszego odprowadzania wody, ponieważ to właśnie w wakacje często lubi mocniej popadać deszcz. W takiej sytuacji zimówki też przegrywają.

    W Polsce nie ma obowiązku używania opon zimowych w zimie ani letnich w lecie. Nie istnieją też przepisy, które nakazywałyby zakończenie korzystania z opon zimowych w określonym terminie. Kierowcy muszą jednak pamiętać o minimalnych wymaganiach dotyczących głębokości bieżnika, która wynosi 1,6 mm. Przepisy pozwalają na używanie opon zimowych z niższym indeksem prędkości niż homologacja samochodu, pod warunkiem, że prędkość ta wynosi co najmniej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości opon.

    Techniczne aspekty używania opon zimowych latem


    Opony zimowe są wykonane z mieszanki gumowej, która jest bardziej odporna na twardnienie w niskich temperaturach, a ich bieżnik jest bardziej plastyczny. W letnich warunkach stają się one jednak zbyt miękkie, co prowadzi do zwiększonego tarcia i przyspieszonego zużycia opon. Im wyższy bieżnik, tym większe tarcie i szybsze zużycie. Używanie dobrych zimowych opon w temperaturach przekraczających 20 stopni Celsjusza jest nieopłacalne, ponieważ w kolejnym sezonie zimowym mogą one być już nieużyteczne.

    Testy przeprowadzone przez niemiecki automobilklub ADAC wykazały, że opony zimowe w warunkach letnich mają gorsze właściwości hamowania. Największa różnica w drodze hamowania na suchym asfalcie przy temperaturze 35 stopni Celsjusza wynosiła 16 metrów przy hamowaniu ze 100 km/h. Im bardziej zużyte opony zimowe, tym krótsza droga hamowania w warunkach letnich, ale przy głębokości bieżnika 4 mm różnica nadal wynosiła 5 metrów.

    W wyższych temperaturach opony zimowe mają większe opory toczenia, co prowadzi do wyższego zużycia paliwa. Im mniej zużyte opony zimowe, tym więcej negatywnych skutków przynosi ich używanie latem.

    Sytuacja w innych krajach europejskich


    W większości krajów europejskich, w tym we Włoszech i Niemczech, nie ma bezpośrednich zakazów używania opon zimowych latem, ale istnieją pewne ograniczenia. We Włoszech, od 16 maja do 14 października można używać opon zimowych lub całorocznych tylko wtedy, gdy ich indeks prędkości jest dostosowany do maksymalnych osiągów samochodu. W Niemczech, jeśli opony zimowe przyczynią się do wypadku, kierowca może być pociągnięty do odpowiedzialności jako współwinny.
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2024-07-14 22:47:47 [83.4.105.*] id:1674670  
    dzony: Napisał postów [6580], status [VIP] Reputacja
    gownem w bierzniku!!!!!!!!!!!!!!!!

    Nick:
    Treść:
    2024-07-14 19:17:44 [194.29.182.*] id:1674668  
    KK 35947: Napisał postów [3624], status [VIP] Reputacja
    Niczym nie grozi jeśli za fajerą nie siedzi idiota.

    Nick:
    Treść:
    2024-07-14 16:48:49 [194.29.183.*] id:1674665  
    ombre: Napisał postów [20066], status [VIP] Reputacja
    Wybrałem całoroczne i jestem mega zadowolony.Na to co jeżdżę całkowicie wystarczy no i odpadło mi umawianie się na wymianę 2 razy w roku.

    Nick:
    Treść:
    2024-07-14 16:27:10 [176.1.9.*] id:1674664  
    yakuzja: Napisał postów [99], status [młodszy wyjadacz] Reputacja
    Artykuł sponsorowany i bez sensu. Miałem letnie opony, bieżnika dużo, trochę deszczu guma twarda i totalny brak przyczepność. Wymieniłem na nowe, moje jeszcze komuś sprzedali. Miałem kiedyś Premium Contact od Continental, miękka guma, 40-50 tyś. do wymiany, ale nawet zużyty bieżnik lepiej trzymał się drogi niż te co wyżej wymieniłem (oryginalne z salonu - fabryczne). Co prawda bez bieżnika na kałuży auto pływało, ale na błocie, mokrej nawierzchni przyczepność bez bieżnika Continental miał lepszą. Teraz mam Michelin. Jednak marki średnie też miałem i uważam że są najbardziej rozsądne jeśli chodzi o zakup np. Hankook, Falken Cena/Jakość. Dużo zależy jaki model, rocznik opony i kto zakładał. Opona zimowa daje przewagę jedynie na śniegu, na lód nie ma mocnych. Miękka lepiej się trzyma drogi to moje zdanie, ale szybciej się zużywa. Na lato średnia twardość. Jednak osobiście używam wielosezonowych i jestem zadowolony. Każdy ma prawo do swojej opinii. Każdy samochód jest inny, jedni wybierają się w góry zimą, jednak to już lepiej łańcuchy. Do miasta, autostrady wielosezonowe wystarczą.

    Nick:
    Treść: