- Autor: Dżacheć
- Wyświetleń: 2686
- Dodano: 2023-12-15 / 20:02
- Komentarzy: 0
Dłużnicy ZUS na Opolszczyźnie. Czy jest sposób na wyjście z zaległości?
Prawie 60 tys. aktywnych płatników składek ma w swoich rejestrach opolski oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Problemy z systematyczną spłatą należności ma co piąty przedsiębiorca z regionu, a ich zadłużenie z tytułu składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne przekroczyło 368 mln zł.
12 tysięcy na minusie
W województwie opolskim regularnie przybywa firm, przedsiębiorców oraz osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Z prawie 60 tys. firm i przedsiębiorców aktywnych w obrocie gospodarczym najwięcej, bo 20,5 tys. pochodzi ze stolicy województwa i powiatu opolskiego. Ten pozytywny trend widać od dłuższego czasu. Z danych opolskiego ZUS wynika, że w ostatnim dziesięcioleciu grono podmiotów opłacających składki na ubezpieczenia społeczne zwiększyło się na Opolszczyźnie o 10 tys.
Jak radzą sobie przedsiębiorcy z regionu z systematycznym opłacaniem składek za pracowników bądź samych siebie?
- Obecnie w opolskim ZUS liczba aktywnych kont z zadłużeniem nieznacznie przekracza 12 tysięcy. Tylu płatników ma kłopoty z terminowym opłacaniem składek na indywidualny numer rachunku w ZUS. Łączna kwota zadłużenia na kontach tych pracodawców i osób z działalnością to 368,3 miliona złotych. Z tej kwoty prawie połowa, bo 174,2 miliona złotych to zaległości powstałe w ostatnich dwunastu miesiącach - Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa opolskiego.
Biorąc pod uwagę ostatnich kilka lat liczba dłużników nie zwiększyła się znacząco. Stabilnie wygląda również sytuacja z firmami, które w opolskim ZUS mają saldo "na zero". To oznacza, że nie generują zadłużenia na swoich kontach. Najnowsze dane wskazują, że z opłacaniem składek w ZUS nie ma problemu jedna trzecia czyli ponad 20,5 tys. opolskich przedsiębiorców. Co istotne, nadwyżkę na koncie płatnika w opolskim ZUS ma niemal 27 tys. aktywnych firm i osób fizycznych na własnej działalności.
Co proponuje ZUS
Jeśli na koncie płatnika wystąpi nieznaczne zadłużenie, to można je uregulować z bieżącymi składkami. Co wtedy, gdy zaległości z tytułu składek okażą się tak wysokie, że przekroczą zdolności finansowe przedsiębiorcy?
ZUS podpowiada, że można wtedy sięgnąć po kilka kół ratunkowych. Szczegóły wskażą doradcy do spraw ulg i umorzeń dostępni w każdym zusowskim oddziale. Po weryfikacji stanu konta płatnika, przedstawią oni możliwe warunki spłaty zadłużenia. Pomogą też w wypełnieniu wniosku i pozostałych niezbędnych dokumentów.
Najczęściej polecaną opcją i wybieraną przez dłużników jest wniosek o rozłożenie całego zadłużenia na raty. Możliwe jest również rozłożenie na raty zadłużenia z tytułu kosztów egzekucyjnych. Co istotne, to sam dłużnik może wskazać liczbę i wysokość rat. Przedsiębiorca terminowo spłacający raty w ZUS i na bieżąco reguluje składki bieżące, może uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek, które pomaga m.in. w postępowaniach przetargowych czy staraniach o kredyt. O układ ratalny w ZUS może ubiegać się nie tylko ten kto obecnie bądź w przeszłości prowadził firmę lub był samozatrudniony. Również osoby, na które ZUS przeniósł odpowiedzialność za zobowiązania innych z tytułu nieopłaconych składek czyli spadkobiercy, osoby trzecie, następcy prawni, czy małżonkowie odpowiadający z majątku wspólnego za zadłużenie z tytułu składek współmałżonka.
Alternatywą jest odroczenie terminu płatności składek. To rozwiązanie może dotyczyć tylko składek bieżących i przyszłych, których termin płatności nie upłynął. Wniosek o tę formę pomocy przedsiębiorca powinien złożyć najpóźniej w dniu terminu płatności składek. Dzięki umowie z ZUS przedsiębiorca nie zapłaci odsetek za zwłokę, a tylko opłatę prolongacyjną na poziomie 50 proc. stawki odsetek za zwłokę obowiązującą w dniu podpisania umowy. Ponadto, dzięki odroczeniu terminu płatności składek firma może uniknąć dochodzenia należności w postępowaniu odwoławczym.
Wniosek o odroczenie terminu płatności składek czy rozłożenie zadłużenia na raty można składać elektronicznie przez profil PUE ZUS, za pośrednictwem poczty, czy osobiście w placówce ZUS. Zakres dokumentów, jakie należy dołączyć do wniosku, zawsze ustalany jest indywidualnie i zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz formy opodatkowania. Przedsiębiorca może skorzystać z pomocy doradcy ds. ulg i umorzeń w wybranych placówkach ZUS. Pomogą mu również pracownicy sali obsługi klientów.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.