Paliwo w 2023: ceny detaliczne spadły, marże wzrosły
Jak podaje Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego w porównaniu w rokiem 2022, w roku 2023 spadły ceny detaliczne paliw, jednak wzrosły marże sprzedawców. Warto zaznaczyć, że tendencja ta dotyczy wyłącznie oficjalnych stacji paliw: rynek hurtowni rządzi się własnymi prawami. Średnia cena benzyny Eurosuper 95 z poziomu 6,64 zł/l (2022 r.) spadła do 6,51 zł/l (2023 r.), marża detaliczna wzrosła w tym przypadku o 36,4%. Cena oleju napędowego z kolei z poziomu 7,19 zł/l (2022 r.) spadła do 6,61 zł/l (2023 r.), a średnia marża detaliczna wzrosła tutaj aż o 100%. Wreszcie cena autogazu - ta z poziomu 3,24 zł/l (2022 r.) spadła do 3,01 zł/l (2023 r.), w tym przypadku o 8,8% spadła również marża detaliczna.
Zwolnienie w branży TSL
Wysoka inflacja oraz spowolnienie gospodarcze w 2023 roku miały wyraźny wpływ na kondycję branży TSL. Zarówno w krajowym transporcie, spedycji, jak i logistyce zaznaczył się spadek popytu na usługi, w efekcie czego wiele przedsiębiorstw znalazło się w trudnej sytuacji. Według Krajowego Rejestru Długów zadłużenie branży TSL wzrosło o 155 milionów złotych, osiągając tym samym poziom 1,3 miliarda złotych. Choć największe firmy transportowe z branży najpewniej przeszły przez ten burzliwy okres bez większych problemów, pomniejsze przedsiębiorstwa z pewnością odczuły skutki kryzysu. Z jednej strony żadna z firm sektora TSL raczej nie jest zadowolona z takiego rozwoju sytuacji, z drugiej jednak strony trudno być zaskoczonym: kryzys branży transportowej w 2023 roku został w pewnym sensie odziedziczony po roku ubiegłym.
Rok kryzysu ekonomicznego w rolnictwie
Kryzys w 2023 roku dało się odczuć również, a może przede wszystkim w sektorze rolniczym. Spadek cen skupu większości płodów rolnych, kolejna susza, chaos administracyjny związany ze stopniowym wdrażaniem planu nowej Wspólnej Polityki Rolnej, skutki kryzysu demograficznego i niedoboru młodych rolników czy wreszcie skutki wpuszczenia ukraińskiego zboża na polski rynek - to tylko niektóre z kwestii, z którymi musieli się mierzyć polscy rolnicy w 2023 roku. Choć sytuację finansową gospodarstw ratowały dopłaty rządowe, opłacalność produkcji wszystkich zbóż pozostawała ujemna, co oznacza, że rolnicy musieli dopłacać do każdego hektara.
Niższe koszty ogrzewania w 2023 roku
Pod koniec 2022 roku musieliśmy mierzyć się z wyjątkowo wysokimi cenami opału, a bardzo często także z brakiem jego dostępności, co nierzadko stawiało użytkowników w tragicznej sytuacji. Rok 2023 wypada pod tym względem znacznie lepiej. Zarówno ceny węgla, jak również pelletu, drewna czy wreszcie oleju opałowego wyraźnie spadły - w stosunku do początku 2023, a tym bardziej końca poprzedniego roku. Podczas gdy w styczniu 2023 roku cena litra oleju opałowego oscylowała wokół kwoty 6,37 zł, w grudniu tego samego roku wynosiła już 5,31 zł. Koszty ogrzewania faktycznie spadły w przypadku wszystkich rodzajów opału. Taka tendencja nie musi jednak oczywiście oznaczać, że w roku 2024 ceny opału powrócą do tych sprzed 2021 roku.
Czy szukasz niezawodnego dostawcy paliw i zbiorników na paliwo? Petromex oferuje szeroki zakres produktów i usług, które pomogą Ci sprostać wyzwaniom związanym z zarządzaniem paliwami w Twojej branży. Dowiedz się więcej na temat naszych produktów i usług, odwiedzając naszą stronę internetową: Petromex.pl