Układ dolotowy jest dla samochodu jak nos i płuca dla człowieka
Trudno oddychać z zatkanym nosem, jednak człowiek może ratować się oddychaniem przez usta. W samochodzie nie ma takiej alternatywy - jeżeli dolot nie przepuszcza powietrza, to nie ma ono żadnej innej drogi do komory spalania. Miejscem, w którym powietrze może napotkać przeszkody, jest filtr powietrza. Oczywiście problemy z nim pojawią się dopiero, jeżeli zaniedbamy wymianę tego podzespołu.
Filtr powietrza chroni przed dostaniem się zanieczyszczeń do silnika. Zanieczyszczenia osadzają się na filtrze, przez co z czasem traci on swoją przepustowość a silnik "ma problemy z oddychaniem". Wchodząc na https://deler.pl/c/filtr/filtr-powietrza, da się zauważyć, że zakup nowego filtra nie jest szczególnie wysokim wydatkiem. Dlatego warto pamiętać o jego wymianie minimum raz w roku - można to zrobić w trakcie serwisu olejowego.
Jeżeli dopuścimy do zapchania filtra powietrza, to samochód będzie zużywał więcej paliwa. Oprócz tego silnik będzie pracował nierówno, a ponadto mogą wystąpić problemy z jego uruchomieniem. Zużyty filtr powietrza może też sprawić, że w samochodzie da się wyczuć zapach paliwa.
Filtr powietrza może także stać się nieszczelny - np. przez pęknięcie obudowy lub rozerwanie materiału filtrującego. Wówczas do silnika trafi zanieczyszczone powietrze, a do tego będzie go za dużo. Taka awaria prowadzi do obniżenia mocy silnika, nierównej pracy i hałasu w trakcie przyspieszania. Warto jednak pamiętać, że na rozszczelnienie narażone są również inne elementy układu dolotowego.
Za dużo powietrza to też niedobrze, czyli nieszczelności w układzie dolotowym
Podstawowym elementem eksploatacyjnym w dolocie jest właśnie filtr powietrza. Jednak pozostałe podzespoły układu dolotowego również się starzeją, przez co są bardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne. Część z nich wykonano z plastiku lub gumy, dlatego szczególnie łatwo o pojawienie się na nich nieszczelności. Jeżeli zatem filtr powietrza jest w porządku, ale samochód ma widocznie mniej mocy a do tego pali więcej i wydaje dziwny hałas podczas przyspieszania, to powodem może być np. nieszczelność na przewodach dolotowych lub uszczelkach.
W silnikach turbo układ dolotowy jest bardziej złożony - oprócz samej turbosprężarki pojawia się także chłodnica powietrza, czyli intercooler. Jak da się zauważyć na stronie https://deler.pl/c/uklad-chlodzenia/chlodnice/chlodnice-powietrza-intercoolery, intercooler jest zdecydowanie droższy w zakupie niż filtr powietrza. Jednak zdarza się, że jego wymiana jest konieczna - mechaniczne uszkodzenia tego elementu są czasem spowodowane przez uderzenia kamieni lub bryłek lodu.
Awarię intercoolera mogą także spowodować zanieczyszczenia bądź nagromadzony w nim olej. Dlatego warto dbać o czystość układu dolotowego - profilaktyczne czyszczenie pozwoli zachować sprawną pracę silnika; ułatwi również wykrycie mniejszych problemów, które mogą z czasem doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń.