• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 1846
    • Dodano: 2024-03-17 / 20:39
    • Komentarzy: 3

    Czy będą obowiązkowe badania dla kierowców w wieku 70 plus?

    (Fot. Pixabay)

    Parlament Europejski podjął decyzję odnośnie do kierowców w wieku 70 plus, która polega na możliwości wprowadzenia dodatkowych badań lekarskich dla tej grupy wiekowej, jednak pozostawiając ostateczną decyzję w tej sprawie rządom poszczególnych krajów członkowskich Unii Europejskiej.

    To oznacza, że nie ma jednolitego wymogu na poziomie UE dotyczącego obowiązkowych badań dla seniorów, ale każdy kraj ma możliwość samodzielnego zdecydowania, czy wprowadzi takie regulacje.

    Debata na temat bezpieczeństwa na drogach i wprowadzenia dodatkowych badań dla starszych kierowców jest motywowana troską o zmniejszenie liczby wypadków spowodowanych przez osoby w podeszłym wieku. Statystyki pokazują, że choć starsi kierowcy (powyżej 60 roku życia) powodują statystycznie najmniej wypadków w porównaniu do innych grup wiekowych, obawy dotyczące ich zdolności do bezpiecznego prowadzenia pojazdu są uzasadnione zmniejszonym refleksem czy problemami ze wzrokiem.

    Wiele krajów członkowskich już posiada systemy obowiązkowych badań lekarskich dla starszych kierowców, takich jak Dania, Wielka Brytania, Finlandia, czy Portugalia, gdzie badania te są wymagane co jeden lub dwa lata. KE proponuje, aby kierowcy w wieku 70+ byli badani co 5 lat, a w przypadku osób powyżej 75 roku życia, badania miałyby miejsce co roku. Wśród propozycji znajdują się także testy sprawdzające znajomość przepisów ruchu drogowego, co ma na celu weryfikację aktualnej wiedzy starszych kierowców

    Decyzja o wprowadzeniu lub nie wprowadzeniu dodatkowych badań dla starszych kierowców leży ostatecznie w gestii poszczególnych krajów członkowskich UE. Pomimo kontrowersji i oporu niektórych krajów, jak Niemcy, debata ta podkreśla konieczność znalezienia równowagi między zapewnieniem bezpieczeństwa na drogach a szacunkiem dla praw i niezależności osób starszych.

    - Nie ma precyzyjnego wieku, w którym należy przestać prowadzić pojazd, ale wraz z wiekiem u większości ludzi obniża się sprawność psychofizyczna - zwraca uwagę Odachowska-Rogalska. - Zmniejsza się wrażliwość układu nerwowego, pogarsza się widzenie, słuch i zdolności reakcji. Badania wskazują, że największe zmiany czasu reakcji występują w wieku 50-60 lat oraz po 65 roku życia. Osoby po 75 roku życia charakteryzują się nawet dwukrotnie dłuższym czasem reakcji w porównaniu do osób młodszych - podkreśliła.

    W ocenie przedstawicieli ITS starsi kierowcy są narażeni na większe ryzyko wypadków - największe trudności sprawia im ocena pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach (na decyzję potrzebują o 50 proc. więcej czasu). Zawężone pole widzenia, słaba wrażliwość na kontrast i gorsza ocena odległości przyczyniają się do błędów, nierzadko tragicznych w skutkach.

    źródło: Auto.dziennik.pl
    reklama

    Wydarzenia pod patronatem portalu

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2024-03-18 13:24:41 [31.60.57.*] id:1671107  
    misza28: Napisał postów [787], status [stały bywalec] Reputacja
    Powinni zrobić obowiązkowe badania dla idiotów którzy z centrum miasta robią tor wyścigowy i w nocy ryczą i strzelają z wydechu.

    Nick:
    Treść:
    2024-03-17 23:02:32 [194.29.182.*] id:1671095  
    KK 35947: Napisał postów [3521], status [VIP] Reputacja
    Nie będzie żadnych badań , temat upadł i nie żyje w KE to już jest nieaktualne.

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2024-03-17 23:46:40 [83.27.35.*] id:1671096  
    ktostamtaki: Napisała postów [542], status [starszy pismak] Reputacja
    Oby cała ke upadła, oby konserwatyści przejęli władze w ue