• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 5465
    • Dodano: 2024-07-09 / 08:00
    • Komentarzy: 12

    Ponad 4000 pracowników do zwolnienia. Związkowcy PKP Cargo liczą na plan naprawczy

    (Fot. Daggy)

    PKP Cargo, największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce, ogłosił w ubiegłym tygodniu zwolnienia grupowe, które obejmą nawet 30% osób zatrudnionych w spółce.

    Do 30 września tego roku mają nastąpić zwolnienia do 30 proc. zatrudnionych w PKP Cargo zgodnie z uchwałą zarządu spółki. Łącznie pracę ma stracić ponad 4 tysiące pracowników w całej Polsce.

    W czwartek, 4 lipca, przedstawiciele spółki spotkali się ze związkowcami na konsultacjach dotyczących zwolnień.

    Decyzja zarządu PKP Cargo spotkała się z ogromnym zaskoczeniem ze strony związków zawodowych. W ubiegłych tygodniach spółka zapewniała, że wysyłanie pracowników na tzw. nieświadczenie pracy oraz wszczęcie postępowania sanacyjnego miało na celu uniknięcie masowych zwolnień.

    - Samo ograniczanie kosztów pracowniczych do niczego nie doprowadzi. Ktoś musi pracować na zysk spółki - stwierdził Grzegorz Samek, przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych. Związkowcy obawiają się, że decyzje zarządu PKP Cargo prowadzą do "zwijania" spółki.

    Związkowcy, którzy spotkali się z zarządem w Warszawie, przyjechali z zamiarem rozmów dotyczących zawieszenia części układu zbiorowego pracy, co miało na celu uniknięcie zwolnień grupowych. Tymczasem prezes PKP Cargo, Marcin Wojewódka, poinformował ich o przyjętej uchwale dotyczącej zwolnień grupowych.

    - Przyjechaliśmy na rozmowy dotyczące zawieszenia części układu zbiorowego pracy, aby uniknąć zwolnień grupowych albo je radykalnie ograniczyć - relacjonuje Grzegorz Samek.

    Sytuacja w PKP Cargo jest trudna, a związkowcy wskazują na błędy zarządzania na wszystkich szczeblach spółki, zwłaszcza operacyjnych.

    - Uważamy, że bez pracy cel postawienia spółki na nogi nie zostanie osiągnięty.
    Stare hasło "Tiry na tory". To jest tylko w sferze takich sloganów, natomiast nikt się tym na poważnie nie zajął. Budujemy infrastrukturę kolejową, która jest niewykorzystana, natomiast drogi są zablokowane. 20 milionów ton ratują spółkę bez problemu. Mówi się dużo o ekologii, a kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Trzeba odciążyć drogi i wykorzystać infrastrukturę kolejową. A tu koszt złej sytuacji spółki przenoszony jest na pracownika - mówi Grzegorz Samek.

    Wielu pracowników, zwłaszcza tych z długim stażem, może mieć trudności ze znalezieniem nowej pracy. Spółka zapowiedziała, że oferuje odprawy w zależności od stażu pracy, ale związkowcy uważają, że to nie rozwiązuje problemu.

    - Spółka szykuje "poduszki" dla zwolnionych pracowników, ale my uważamy, że prezes zarządu powinien szukać pracy dla tych ludzi, a nie oferować odprawy. Jeżeli chce szykować "poduszki" dla zwolnionych, to może rozważyłby propozycję zostania kierownikiem urzędu pracy powiatowego - dodaje Samek.

    - Pracownicy są rozgoryczeni. Mają ogromne poczucie niesprawiedliwości. To są ludzie, którzy pracowali 35, 40 i więcej lat pracy w firmie. Nie spodziewali się takiej sytuacji. Myśmy mieli kłopoty, spółka przetrwała wielki kryzys w 2009 roku, ale zawsze potrafiliśmy się dogadać. Były programy naprawcze. Dzisiaj programu naprawczego spółka nie prezentuje. Zgodnie z przepisami rozpoczęła proces konsultacyjny dotyczący zwolnień grupowych. My złożyliśmy do wszystkich pracodawców, którzy rozpoczęli te konsultacje pismo, że oczekujemy przedstawienia całościowych programów naprawczych.

    Związkowcy liczą na wsparcie ze strony państwa i apelują o przeniesienie rozmów na zespół trójstronny, gdzie obecni byliby przedstawiciele rządu, ministerstw, związków zawodowych i pracodawców.

    - Tylko wspólne działania mogą pomóc spółce wyjść z kryzysu - podsumowuje Grzegorz Samek. - Bez pomocy państwa spółka może sobie nie poradzić. Całość rozmów powinna zostać przeniesiona na zespół trójstronny. Tam są przedstawiciele rządu, tam są przedstawiciele trzech ministerstw: finansów, pracy i ministra właściwego, tam są związki zawodowe i tam są pracodawcy. Tam są wszystkie zainteresowane strony, które mogą w tej sytuacji pomóc spółce.

    W Opolskim do zwolnienia grupowego przewidzianych jest 507 osób.


    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2024-07-10 07:45:11 [91.236.172.*] id:1674552  
    RobercikM: Napisał postów [77], status [młodszy wyjadacz] Reputacja
    Tusk przyszedł i Deutche Bahn już zaciera ręce...

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2024-07-10 08:26:28 [212.106.163.*] id:1674556  
    toomy: Napisał postów [476], status [maniak] Reputacja
    TheBil :)
    2024-07-09 10:04:03 [188.147.5.*] id:1674531  
    rozsadny: Napisał postów [276], status [starszy wyjadacz] Reputacja
    Ciekawe a mówią że w tym samym dniu ukraińska spółka dostała koncesję na prowadzenie działalności przewozowej w Polsce. Swoją drogą nagle za nowej władzy i prawie wszystko zaczyna ,, padać ,, .

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [3]
    2024-07-09 10:24:23 [212.106.163.*] id:1674532  
    toomy: Napisał postów [476], status [maniak] Reputacja
    przeczytaj całość
    2024-07-09 21:08:19 [31.60.96.*] id:1674541  
    liberty: Napisał postów [5404], status [Szycha] Reputacja
    Tak jest kanalie z POPIS wpuszczają szoszonów na tory więc PKP Cargo ma straty
    2024-07-09 21:26:38 [212.106.163.*] id:1674544  
    toomy: Napisał postów [476], status [maniak] Reputacja
    udupy dwa:)
    2024-07-09 21:09:30 [31.60.96.*] id:1674543  
    liberty: Napisał postów [5404], status [Szycha] Reputacja
    Po co kanalie z zarządu polskojęzycznego wpuściły ukraińską kolej na naszą ziemię? To samo z pocztą też wpuścili szoszonów

    Nick:
    Treść:
    2024-07-09 09:35:04 [188.146.108.*] id:1674527  
    Gargamel80: Napisał postów [243], status [rozkręca się] Reputacja
    Plan naprawczy jest już przygotowany, pracownicy przejdą po prostu do deutsche bahn, po co PKP skoro jest deutsche bahn ?

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2024-07-09 09:54:38 [212.106.163.*] id:1674530  
    toomy: Napisał postów [476], status [maniak] Reputacja
    jak już to DB Cargo gamoniu
    2024-07-09 08:33:41 [46.112.68.*] id:1674521  
    freeman: Napisał postów [992], status [stały bywalec] Reputacja
    DB już pewnie czeka

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2024-07-09 09:29:47 [212.106.163.*] id:1674526  
    toomy: Napisał postów [476], status [maniak] Reputacja
    geszynk od pis-u :)
    2024-07-09 08:42:48 [94.75.75.*] id:1674524  
    Krzycho: Napisał postów [5187], status [VIP] Reputacja
    Efekt zarządzania spółką przez "kompetentne" osoby z poprzedniej władzy.

    Nick:
    Treść: