- Autor: Dagmara
- Wyświetleń: 1081
- Dodano: 2024-07-19 / 12:37
- Komentarzy: 0
Trwa globalna awaria systemów informatycznych: problemy z dostępem do usług Microsoft
W komunikacie opublikowanym przez centrum administracji usług Microsoft czytamy, że użytkownicy mogą nie mieć dostępu do różnych aplikacji i usług, w tym m.in. do Microsoft Teams, Microsoft Fabric oraz centrum administracyjnego usługi Microsoft 365. Firma poinformowała, że podejmuje działania naprawcze.
Wstępną przyczyną awarii jest zmiana konfiguracji na platformie chmurowej Azure, która spowodowała "przerwę w komunikacji między zasobami pamięci masowej i obliczeniowymi, czego skutkiem były awarie łączności wpływające na podrzędne usługi Microsoft 365 zależne od tych połączeń".
Jak wyjaśniła dla portalu stacji CNN profesor Jill Slay z katedry ds. cyberbezpieczeństwa SmartSat na Uniwersytecie Południowej Australii, "globalny wpływ" awarii jest "ogromny", ale jest "za wcześnie, aby wyciągać wnioski" na temat tego, co ją spowodowało.
Trwająca globalna awaria systemów informatycznych znacząco wpływa na działalność gospodarki, w tym linii lotniczych, terminali morskich i banków.
- Obecnie mamy do czynienia z poważną, globalną awarią techniczną, która ma wpływ na wiele firm i usług. Niektórzy przypisują to usługom oferowanym przez CrowdStrike (firma zajmująca się cyberbezpieczeństwem - red.). Inni przypisują to Microsoftowi lub Amazonowi. Branża będzie to monitorować, ale na tym etapie jest zbyt wcześnie, aby wyciągać wnioski - stwierdziła prof. Slay.
Jak podaje Błażej Patryn w TVN24.pl, rzecznik lotniska Ławica w Poznaniu, globalna awaria Microsoftu dotknęła również poznańskie lotnisko. - Chodzi o awarię systemów odprawiania pasażerów. Natychmiast został włączony system awaryjny i odprawa jest możliwa, jednak odbywa się ona wolniej.
Jednocześnie problemy zgłaszają poszczególne linie lotnicze. Ryanair wskazał, że obecnie notuje zakłócenia w całej sieci z powodu globalnej awarii IT. "Zalecamy wszystkim pasażerom przybycie na lotnisko co najmniej 3 godziny przed planowaną godziną odlotu" - napisano w serwisie X. Lotnisko Chopina w Warszawie informuje w komunikacie na stronie, że prosi o sprawdzanie na bieżąco statusu lotu u przewoźnika, w aplikacji mobilnej lub na stronie internetowej. W związku z awarią systemu odpraw linii Wizz Air i brakiem możliwości odprawy on-line przewoźnik prosi o jak najszybsze, tj. 3 godziny przed odlotem, przybycie na lotnisko w celu odprawy przy stanowisku check-in.
Problemy odnotowują również polskie banki, choć szczegóły na temat ich zakresu nie zostały jeszcze w pełni ujawnione. Utrudnienia wynikają z braku dostępu do kluczowych systemów operacyjnych oraz problemów z przetwarzaniem transakcji.
Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski jednak uspokaja. "Obecnie w Polsce systemy infrastruktury krytycznej działają płynnie" - napisał na platformie X.."Globalna awaria systemów Microsoft jest monitorowana przez polskie służby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo. Na bieżąco będziemy informować o sytuacji, a na tę chwilę nie ma powodów do niepokoju" - przekazał wicepremier.
źródło:TVN24biznes/X.com
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.