- Autor: Woytazz
- Wyświetleń: 3249
- Dodano: 2024-09-04 / 19:00
- Komentarzy: 10
Niemiecki gigant motoryzacyjny z problemami. Możliwe przeniesienie fabryk do Polski?
Niemiecki producent samochodów marki Volkswagen ogłosił, że rozważa zamknięcie niektórych fabryk w Niemczech. Jednocześnie chce nadać większego rozmachu ekspansji w Chinach i stworzyć tam zarówno nowe fabryki, jak i centra rozwojowe. Firma nalazła się w trudnej sytuacji finansowej, co zmusza jej władze do podjęcia radykalnych kroków oszczędnościowych. Firma nie wyklucza nawet zamknięcia fabryk i zwolnień pracowników.
Nawet 1500 pracowników urodzonych w latach 1961-1964 najprawdopodobniej niedługo usłyszy propozycje przejście na emeryturę.
Niemiecki gigant mierzy się od jakiegoś czasu ze sporymi problemami finansowymi.
Przychody koncernu w 2023 roku wyniosły 322 miliardy euro, a w pierwszym półroczu 2024 r. prawie 160 miliardów euro.
Jak na razie zarząd VW planuje zamknięcie paru fabryk na terenie Niemiec, jednakże nie ukrywa, że to może być dopiero początek.
Jak zauważył Markus Voss, niemiecki ekspert finansowy i autor kanału YouTube Renewillrendite volkswagen największe problemy ma na rynku chińskim - kluczowym dla giganta.
W Chinach sprzedaż spadła o 7 procent w pierwszym półroczu 2024 roku.
Zamknięcia niektórych fabryk Volkswagena w Niemczech ma charakter bezprecedensowy i stanowi szok dla niemieckiej opinii publicznej.
- Okazuje się, że Volkswagen od lat nie jest w stanie poradzić sobie z rosnącymi kosztami operacyjnymi i malejącymi zyskami wynikającymi z coraz słabszej innowacyjności. Koncern ma ewidentne problemy z rozwojem samochodów elektrycznych, a także oprogramowania do nich, zlecając kolejne tego typu aktywności firmom zewnętrznym. O skali problemów świadczy, że w ostatnim czasie dużo mniejsza Skoda osiągała wyższe zyski od VW, czyli jej spółki-matki - mówi w rozmowie z serwisem money.pl, Konrad Popławski, ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich.
Czy problemy VW spowodują, że fabryki zostaną przeniesione do Polski? Według ekspertów szanse na to są znikome.
- "Polska już nie jest krajem taniej siły roboczej. Mamy za to wysoko wykwalifikowanych inżynierów. I to tym głównie przyciągamy inwestycje" - mówi Paweł Misierewicz ze Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych w rozmowie z money.pl.
Eksperci dodają, że ewentualne nieprzeniesienie fabryk do Polski przyniosłoby jeszcze większe straty dla niemieckiego giganta motoryzacyjnego, ale jednocześnie byłaby to szansa na wypracowanie nowego modelu rozwoju polskiej elektromobilności w dużo mniejszych związkach z Niemcami.
Polska w końcu dostarcza dużo części i podzespołów do niemieckich fabryk samochodowych. W dodatku w Polsce są niższe koszty pracy, dobrze wykształcona kadra i bliskość geograficzna.
Jednakże istnieje duża szansa, że fabryki zostaną przeniesione do Chin. Wtedy oznaczać będzie to również problem dla polskiej gospodarki, gdyż po przeniesieniu fabryk do Chin ilość zamówień z Polski do niemieckiego giganta motoryzacji zmniejszyłaby się w znaczny sposób.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
ombre: Napisał postów [20142], status [VIP]
Obchodzą kogoś problemy wieśwagena?Gdyby dalej robili solidne niezawodne auta to pewnie problemów by nie mieli.