• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 879
    • Dodano: 2024-10-25 / 14:19
    • Komentarzy: 0

    GDDKiA odpowiada na zarzuty Wójta Skarbimierza ws. obwodnicy Brzegu

    GDDKiA w Opolu odpowiada na zarzuty wójta Skarbimierza Andrzeja Pulita podkreślając, że proces konsultacji społecznych i analiza inwestycji były realizowane zgodnie z prawem, a odwołanie wójta od decyzji środowiskowej jest rozpatrywane.

    Program inwestycyjny budowy obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39, podpisany w 2018 r. przez Ministra Infrastruktury, przewiduje realizację projektu w latach 2024-2026. Jednak po wydaniu przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu decyzji środowiskowej w czerwcu 2024 r., zastępca wójta Skarbimierza wniósł odwołanie, które obecnie rozpatruje Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska. W związku z zarzutami wójta, GDDKiA przedstawiła swoje stanowisko.

    W odpowiedzi na zarzut, jakoby to wójt Skarbimierza był właściwym organem do wydania decyzji środowiskowej, GDDKiA zaznacza, że ze względu na konieczność przebudowy linii kolejowej właściwym organem jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu. Kompetencje te zostały potwierdzone przez Naczelny Sąd Administracyjny w 2022 r.

    W oświadczeniu Wójta Skarbimierza wydanym w październiku br. czytamy:

    "GDDKiA oddział w Opolu blokuje rozwiązania akceptowane przez społeczność gminy Skarbimierz i gminy Brzeg, poprzez zaniechanie prac dokumentacyjnych co najmniej przez okres 2 lat w ramach odwetu za brak zgody na wariant najdroższy i nie uwzględniający zasady ochrony środowiska",
    "GDDKiA ma spec ustawę i nie musi honorować opinii społeczności lokalnej",
    "GDDKiA pominęła obowiązujące prawo miejscowe z uzgodnieniami mieszkańców",
    "GDDKiA ostatecznie złożyła ponownie raport oddziaływania na środowisko nie uwzględniając opinii mieszkańców i prawa miejscowego".

    Według wójta GDDKiA zignorowała lokalne przepisy zagospodarowania przestrzennego. Opolski oddział GDDKiA odpowiada, że jako inwestycja celu publicznego, obwodnica Brzegu nie wymaga uwzględniania tych przepisów. Wybór wariantu realizacji, zgodnego z miejscowym planem w 60-70%, wynika z przeprowadzonej analizy techniczno-ekonomicznej.

    Wójt Skarbimierza wyraził również sprzeciw wobec nazwy inwestycji jako "obwodnica Brzegu", argumentując, że jej trasa prowadzi przez Zielęcice i Brzezinę. GDDKiA podkreśla, że nazwa odnosi się do większego kontekstu komunikacyjnego oraz że inwestycja zmierza do wyprowadzenia ruchu tranzytowego z centrum Brzegu.

    Zarzut pominięcia potrzeb mieszkańców, według GDDKiA, nie ma uzasadnienia, ponieważ od 2019 r. regularnie odbywały się spotkania konsultacyjne z mieszkańcami i przedstawicielami lokalnych samorządów. W wyniku tych konsultacji dokonano wielu korekt projektu, takich jak przesunięcie odcinków trasy, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego czy uwzględnienie dodatkowych elementów w infrastrukturze, jak ronda i ekrany akustyczne.

    GDDKiA wyjaśnia, że wybór rekomendowanego wariantu wynika z przeprowadzonej Wielokryterialnej Analizy Porównawczej, uwzględniającej kryteria techniczne, ekonomiczne i środowiskowe. Analiza miała na celu wypracowanie optymalnych rozwiązań i poprawę bezpieczeństwa ruchu przy poszanowaniu lokalnych warunków środowiskowych.

    Zdaniem GDDKiA, odwołanie wniesione wyłącznie przez wójta Skarbimierza, bez formalnego wsparcia społeczności, budzi wątpliwość, czy rzeczywiście wyraża opinię mieszkańców. GDDKiA podkreśla, że w każdym etapie przygotowania inwestycji uwzględniała opinie uczestników spotkań i że działania wójta nie odzwierciedlają jednoznacznie stanowiska społeczności.

    Obecnie, wobec trwającego odwołania wójta Skarbimierza, inwestycja oczekuje na dalsze decyzje Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".