- Autor: Woytazz
- Wyświetleń: 6755
- Dodano: 2024-11-05 / 12:55
- Komentarzy: 1
Lokomotywa przed Dworcem PKP do renowacji
Słynna lokomotywa ulokowana na Placu Kory przed Dworcem Głównym PKP w Opolu doczeka się renowacji. Trwają prace nad dokumentacją niezbędną do tego procesu. Następnym krokiem będzie przekazanie planu i zakresu prac do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Lokomotywa na stałe wpisała się w krajobraz tej części miasta i wielu opolan nie wyobraża sobie bez niej przestrzeni przed dworcem. Jednak jest również spora część mieszkańców, która uważa, że zamiast lokomotywy mogłoby być więcej terenu zielonego.
Rzucająca się w oczy w centrum miasta lokomotywa niedługo może zniknąć z naszego widoku za sprawą rusztowań rozstawionych dookoła obiektu.
Jednak zanim do tego dojdzie wszelka dokumentacja musi zostać zaakceptowana przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a ten po analizie i potwierdzeniu planów renowacji wyda zgodę na rozpoczęcie prac.
Lokomotywa TK 48, która została wyprodukowana na przełomie 1955/56 roku w Fabryce FABLOK w Chrzanowie, została ulokowana przed dworcem w latach 90.
Do marca 2023 roku była schowana pomiędzy budynkiem dworca, a gmachem Poczty Polskiej. Od ponad roku jej lokalizacja uległa zmianie. Teraz zachwyca oczy turystów z samego środka placu.
Parowozy tego modelu były produkowane w latach 1950 - 1957. W sumie powstały 293 takie pojazdy. Przeznaczone były do ruchu podmiejskiego i obsługi składów towarowych. Przy dobrych torach osiągały one prędkość maksymalną 80 km/h.
Lokomotywa przed dworcem, tak jak i nasza "Opolska Barka" jest wpisana na listę zabytków. Być może i niedługo władze miasta skierują się w stronę ulokowanej na Kanale Ulgi i walczącej o przetrwanie barki.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
Peugeot406: Napisał postów [1031], status [stały bywalec]
Renowację trzeba było zrobić w profesjonalnym warsztacie/parowozowni, zanim lokomotywę przestawiono na nowe miejsce.