Zgodnie z raportem Narodowego Banku Polskiego za I kwartał 2024 roku, wartość płatności kartą osiągnęła 298,2 miliarda złotych. Ponadto terminale płatnicze umożliwiają płatności smartwatchem, telefonem lub BLIK, co również spotyka się z pozytywnym odbiorem wśród kupujących. Do wyboru są trzy grupy terminali płatniczych: stacjonarne, przenośne i PINpady kasowe. Którą opcję wybrać do firmy?
Terminale stacjonarne
Terminale stacjonarne to grupa urządzeń, które wymagają stałego podłączenia do prądu i są zintegrowane z systemem kasowym. Gwarantują one ciągłą, nieprzerwaną pracę, eliminując konieczność pamiętania o ich ładowaniu. Integracja z kasą fiskalną znacząco usprawnia obsługę klientów, ponieważ kwota naliczona na kasie od razu wyświetla się na ekranie terminala. Taka automatyzacja sprzyja eliminacji błędów. Terminale stacjonarne sprawdzają się w miejscach, gdzie płatność za towary lub usługi odbywa się przy stanowisku kasowym, takich jak sklepy, apteki czy drogerie. Warto zwrócić szczególną uwagę na model Ingenico Desk 3200, polecany przez PolCard.
Mobilne terminale płatnicze
W przeciwieństwie do terminali stacjonarnych, mobilne terminale płatnicze nie wymagają stałego podłączenia do prądu. Są zasilane baterią, którą należy regularnie ładować. Do ich głównych atutów należy duża elastyczność i mobilność. Dzięki gniazdu na kartę SIM, terminale mobilne mogą łączyć się z internetem oraz siecią komórkową, co umożliwia przyjmowanie płatności wszędzie tam, gdzie znajduje się klient. To idealne rozwiązanie dla restauracji, kurierów oraz fachowców świadczących usługi u klienta. Specjaliści z PolCard rekomendują model Ingenico Move 3500 jako najlepszy terminal przenośny.
PINpady kasowe
W większych firmach, gdzie codziennie zakupy dokonuje wielu klientów, dobrym rozwiązaniem mogą być PINpady kasowe. Podobnie jak terminale stacjonarne, można je integrować z kasą fiskalną, co jest szczególnie przydatne np. w supermarketach. Rekomendowanym urządzeniem w tej kategorii jest model Ingenico Lane 3000.
Terminal płatniczy nie tylko do akceptacji transakcji bezgotówkowych
Warto rozważyć instalację terminala płatniczego, nie tylko z powodu udostępnienia płatności bezgotówkowych. Jego obecność może przynieść firmie dodatkowy zysk. Dzięki temu urządzeniu przedsiębiorstwo ma możliwość wprowadzenia do oferty szereg dodatkowych usług, za które otrzymuje prowizję. Mowa tu m.in. o doładowaniach telefonów, cashbacku i wpłatach gotówki na kartę.
Terminal za 0 zł
Aby utrzymać obecnych klientów i przyciągnąć nowych, warto podążać za trendami, w tym za rosnącą popularnością transakcji bezgotówkowych. Jeśli przedsiębiorca dotychczas nie korzystał z terminala płatniczego, może wypróbować jego możliwości w ramach Programu Polska Bezgotówkowa. Udział w programie jest bezpłatny, a firma nie ponosi żadnych kosztów związanych z użytkowaniem i instalacją terminala przez 12 miesięcy lub do momentu, gdy kwota obrotu na urządzeniu przekroczy 100 tys. zł. W ramach Programu można otrzymać jeden terminal płatniczy oraz jeden terminal aplikacyjny. O większą liczbę mogą starać się przedstawiciele sektora transportu osobowego, z wyłączeniem taksówek.