Przemysł spożywczy musi sprostać wyzwaniom wynikającym z presji rynkowej i regulacyjnej. Firmy z tego sektora muszą dostosowywać się do ściśle określonych norm produkcyjnych, czy wymagań związanych ze składowaniem produktów. Wdrażając automatyzację procesów biznesowych mogą skutecznie odpowiedzieć na wyzwania dotyczące zarządzania łańcuchem dostaw, zgodności z regulacjami, efektywności operacyjnej czy optymalizacji procesów.
Na czym polega automatyzacja procesów biznesowych?
Automatyzacja procesów biznesowych (BPA, Business Process Automation) polega na wdrażaniu rozwiązań technologicznych wspierających realizację powtarzalnych zadań i przepływów pracy. Głównym celem jest optymalizacja działań operacyjnych oraz eliminacja błędów wynikających z manualnych procesów
Business Process Automation: 5 korzyści dla sektora spożywczego związanych z automatyzacją procesów biznesowych
- Zwiększenie efektywności operacyjnej: dzięki automatyzacji poszczególnych zadań redukuje się błędy ludzkie i przyspiesza wykonywanie zadań manualnych.
- Redukcja kosztów operacyjnych: automatyzacja pozwala obniżyć koszty pracy i zmniejszyć straty surowców dzięki precyzyjnemu zarządzaniu łańcuchem dostaw.
- Lepsze zarządzanie jakością: zautomatyzowane procesy biznesowe ułatwiają organizację kontroli jakości produktów oraz zgodność z regulacjami.
- Szybsze podejmowanie trafnych decyzji biznesowych: automatyzacja przepływów pracy, wspierana analizą danych, pozwala na podejmowanie lepszych decyzji strategicznych.
- Wiedza w organizacji: wszystkie procesy maja swoje odzwierciedlenie w systemie, co ułatwia onboarding i zapobiega przestojom w przypadku rotacji pracowników.
Wdrażanie automatyzacji procesów biznesowych dla branży spożywczej
Projektowanie automatyzacji wymaga przemyślanej analizy procesów biznesowych. Dzięki niej można wybrać i wdrożyć odpowiednie oprogramowanie BPA, trafnie odpowiadające na potrzeby i wyzwania konkretnego przedsiębiorstwa. Oto kilka podstawowych kroków, które warto podjąć na drodze do automatyzacji.
Pierwszym z nich jest identyfikacja procesów do automatyzacji. Określa się w nim obszary wymagające usprawnienia. Może to być np. monitorowanie terminów przydatności produktów, zarządzanie dokumentacją dotyczącą certyfikacji jakości czy kopiowanie danych między systemami związanymi z logistyką i sprzedażą, ale też procesy związane z administracją, finansami, czy HR.
Drugi krok to wybór i wdrożenie odpowiedniego narzędzia IT. Warto tu postawić na kompleksową platformę, która nie tylko zaadresuje obecne wyzwania, ale też będzie wspierać skalowanie przedsiębiorstwa. Podstawą jest tu elastyczność, która w praktyce oznacza możliwość wprowadzania zmian w już uruchomionych procesach, co zyskuje szczególne znaczenie w przypadku konieczności dostosowania ich do nowych regulacji prawnych, czy zmian związanych z rozwojem.
Czwarty etap to projektowanie i wdrożenie poszczególnych aplikacji wspierających procesy biznesowe. Wspomniane wyżej platformy umożliwiają kompleksową cyfryzację i automatyzację praktycznie każdego obszaru - od prostych obiegów dokumentów, do skomplikowanych, wieloetapowych procesów, które dotykają różnych działów firmy.
Czwarty etap to monitorowanie wyników i optymalizacja procesów. Regularnie śledząc automatyzacji oraz wydajność procesów można zidentyfikować obszary wymagające dalszych ulepszeń.