- Autor: Dagmara
- Wyświetleń: 995
- Dodano: 2025-04-01 / 14:36
- Komentarzy: 0
Uwierzyła fałszywemu konsultantowi. Straciła 8 tysięcy złotych przez telefon
68-letnia mieszkanka powiatu nyskiego padła ofiarą oszustwa metodą "na pracownika banku". Policja apeluje o ostrożność i przypomina, jak nie dać się zmanipulować.
Sprawcy, stosując metodę "na pracownika banku", są w stanie przejąć dostęp do konta bankowego i środków na nim zgromadzonych. Przestępcy nie muszą wykorzystywać specjalistycznego oprogramowania do kradzieży danych lub pieniędzy. W popełnianiu przestępstwa pomaga im niestety pokrzywdzony. Sprawcy, manipulując, nakłaniają ofiary przestępstwa do podjęcia określonego działania.
Jak to wygląda w praktyce? Oszust zadzwonił do 68-letniej kobiety i podał się za konsultanta bankowego, informując o możliwości zaciągnięcia pożyczki gotówkowej. Jak wynikało z rozmowy prowadzonej przez oszusta - ktoś, posługując się danymi kobiety, chciał zaciągnąć pożyczkę. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy "konsultant" polecił zmienić kody dostępu do aplikacji bankowej. Kobieta wykonywała polecenia zgodnie z informacjami, jakie otrzymała przez telefon. W ten sposób kobieta podawała również swoje dane do logowania do konta bankowego. Gdy rzekomy konsultant się rozłączył, a kobieta zadzwoniła z dodatkowym pytaniem do swojego banku, okazało się, że padła ofiarą oszustwa i straciła blisko 8 000 złotych.
Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej numeru PESEL, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta.
Pamiętaj!
• konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie poufnych danych takich jak np. numery dokumentów, numery kart bankowych, kody do zatwierdzenia transakcji internetowych;
• konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie swoich danych logowania do systemu bankowego;
• do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania;
• konsultanci banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi aplikacjami promowanymi przez bank są te dedykowane do obsługi posiadanych rachunków i kart bankowych.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze swoim bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca faktycznie jest pracownikiem banku. Jeżeli na twoim koncie lub karcie doszło już do transakcji, które nie były wykonywane przez ciebie, natychmiast powiadom Policję, korzystając z numeru alarmowego 112. Przypominamy, żeby nie paść ofiarą oszustwa, konieczne jest zachowanie czujności.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.