• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 995
    • Dodano: 2025-04-01 / 14:36
    • Komentarzy: 0

    Uwierzyła fałszywemu konsultantowi. Straciła 8 tysięcy złotych przez telefon

    68-letnia mieszkanka powiatu nyskiego padła ofiarą oszustwa metodą "na pracownika banku". Policja apeluje o ostrożność i przypomina, jak nie dać się zmanipulować.

    Sprawcy, stosując metodę "na pracownika banku", są w stanie przejąć dostęp do konta bankowego i środków na nim zgromadzonych. Przestępcy nie muszą wykorzystywać specjalistycznego oprogramowania do kradzieży danych lub pieniędzy. W popełnianiu przestępstwa pomaga im niestety pokrzywdzony. Sprawcy, manipulując, nakłaniają ofiary przestępstwa do podjęcia określonego działania.

    Jak to wygląda w praktyce? Oszust zadzwonił do 68-letniej kobiety i podał się za konsultanta bankowego, informując o możliwości zaciągnięcia pożyczki gotówkowej. Jak wynikało z rozmowy prowadzonej przez oszusta - ktoś, posługując się danymi kobiety, chciał zaciągnąć pożyczkę. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy "konsultant" polecił zmienić kody dostępu do aplikacji bankowej. Kobieta wykonywała polecenia zgodnie z informacjami, jakie otrzymała przez telefon. W ten sposób kobieta podawała również swoje dane do logowania do konta bankowego. Gdy rzekomy konsultant się rozłączył, a kobieta zadzwoniła z dodatkowym pytaniem do swojego banku, okazało się, że padła ofiarą oszustwa i straciła blisko 8 000 złotych.

    Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej numeru PESEL, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta.

    Pamiętaj!
    • konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie poufnych danych takich jak np. numery dokumentów, numery kart bankowych, kody do zatwierdzenia transakcji internetowych;
    • konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie swoich danych logowania do systemu bankowego;
    • do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania;
    • konsultanci banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi aplikacjami promowanymi przez bank są te dedykowane do obsługi posiadanych rachunków i kart bankowych.

    W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze swoim bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca faktycznie jest pracownikiem banku. Jeżeli na twoim koncie lub karcie doszło już do transakcji, które nie były wykonywane przez ciebie, natychmiast powiadom Policję, korzystając z numeru alarmowego 112. Przypominamy, żeby nie paść ofiarą oszustwa, konieczne jest zachowanie czujności.
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".