Pracownicy opolskiego ZUS-u posługują się językiem migowym podczas obsługi klientów głuchych i głuchoniemych. Na zdjęciu prezentują gest oznaczający składanie wniosku.(Fot: Dżacheć)
- Klientów głuchych czy głuchoniemych mamy średnio dwóch, trzech w tygodniu – mówi Bartosz Jakubczyk, starszy inspektor w Wydziale Obsługi Klienta i Korespondencji. W opolskim ZUS – ie zaczął migać jako pierwszy, w 2006 roku. - Przez długi czas byłem jedynym, który komunikował się z osobami, które wymagały rozmowy w języku migowym. Na początku robiłem to na naprawdę na podstawowym poziomie, teraz bez większych problemów potrafię się już dogadać z klientem – dodaje.
Śladem swojego kolegi z wydziału poszła w tym roku Katarzyna Adamczyk, pracująca na sali obsługi klienta. - Ze nauki języka migowego jestem bardzo zadowolona. Muszę jednak przyznać, że cały czas doszkalam się w tym zakresie. Dużo ćwiczę w domu – mówi Adamczyk w rozmowie z reporterem 24Opole. - Taka umiejętność daje dużo satysfakcji. Kiedy do stanowiska podchodzi głuchoniemy klient i po chwili rozmawiamy migając widać u niego ogromne zaskoczenie, ale takie bardzo pozytywne – podkreśla.
Obecnie w opolskiej placówce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przy ul. Wrocławskiej językiem migowym posługują się cztery osoby. W inspektoratach na terenie województwa opolskiego kolejnych ośmiu pracowników, po jednym na każdą placówkę - w Brzegu, Głubczycach, Kędzierzynie – Koźlu, Kluczborku, Nysie, Olesnie, Prudniku i w Strzelcach Opolskich. - To efekt szkoleń jakie przeprowadziliśmy w listopadzie i grudniu. Docelowo w każdym z inspektoratów działa przynajmniej jedno stanowisko obsługi osób głuchych i głuchoniemych – wyjaśnia Izabela Kłosowska, starszy specjalista w Wydziale Organizacji i Analiz. - Jeśli zachodzi taka potrzeba, to korzystamy z tego, że w Opolu mamy więcej przeszkolonych w miganiu osób i uruchamiamy dodatkowe stanowiska – dodaje Kłosowska.
Posługiwanie się językiem migowym to nie łatwa sztuka. W alfabetach migania można znaleźć od 5 do 15 tysięcy znaków! Zobacz w materiale wideo, jak radzą sobie pracownicy opolskiego oddziału ZUS
dexter: Napisał postów [217], status [wyjadacz]
czyli tylko osoby niepelnosprawne moga liczyc na pomoc, aha nie wiedzialem jak to dziala!!